1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. alennusmyynti

Sisäänheittotuote voidaan myydä tappiolla – voitto tulee muista mukaan tarttuneista ostoksista

Sisäänheittotuotteet ovat yhä yksi tehokkaimmista keinoista kalastella asiakkaita kauppaan. Sisäänheittotuotteiksi tarkoitettuja tarjoustuotteita myydään halvalla – joskus jopa tappiolla.

alennusmyynti
Oulun Ruskon Citymarketin kauppias Pekka Rantala

Parhaimmillaan edullinen sisäänheittotuote ja sen myyjä voivat nousta koko valtakunnan uutiseksi. Näin on käynyt muun muassa edullisen bensan kohdalla. Sisäänheittotuotteet ovat edelleen tehokas ja käytössä oleva keino markkinoinnissa.

– Kyllähän meiltä löytyy sisäänheittotuotteita, jos ei päivittäin, niin viikottain, kertoo Oulun Ruskon K-Citymarketin kauppias Pekka Rantala.

Kun asiakas lähtee edullisen sisäänheittotuotteen perässä kauppaan, usein mukaan tarttuu myös paremman katteen tuotteita.

– Ne ovat hyväksi havaittuja, ne houkkuttelevat ihmisiä tänne kauppaan, ja mahdollisesti he ostavat muutakin kuin näitä niin kutsuttuja sisäänheittotuotteita.

Yle Oulu tavoitteli K-ryhmän lisäksi useiden kauppojen ja kauppaketjujen edustajia antamaan haastattelua sisäänheittotuotteista. Sisäänheittotuotteista ei kuitenkaan haluttu tai muuten voitu kertoa julkisuudessa.

Perinteisen lisäksi paahdettua ja kertakäyttöistä

Pekka Rantala kertoo, että kahvin suhteen ostokäyttäytymisessä on tapahtunut vuosien varrella iso muutos. Perinteiset kahvit pitävät yhä pintansa, mutta lisäksi valikoimiin on tullut paljon eri tavoin paahdettua kahvilaatuja, jotka ovat nostaneet suosiotaan. Muodissa ovat myös kertakäyttökahvit, jolloin keitetään vain yksi kupillinen kahvia.

Nykyään kahvivalikoima on laaja, ja Rantalan mukaan tämä kehitys jatkuu edelleen. Hinta kuitenkin merkitsee edelleen.

– Tänä päivänäkin asiakkaat haluavat ostaa edullista kahvia.

Ihmiset jaksavat juosta myös muiden tarjoustuotteiden kuin kahvin perässä.

– Toki tavaravalikoima on laajentunut huomattavasti ja pyritään tarjouksia tarjoamaan. Esimerkiksi hedelmät ja vihannekset on nykyään tuoteryhmä, joka kiinnostaa perheellisiä ihmisiä.

Lue seuraavaksi