1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pisara-radan siirtymisen toivotaan tuovan rahaa 3-tien parannukselle ja Tampereen ratikalle

Liikenne- ja viestintävaliokunnan tamperelaiset jäsenet toivovat, että Pisara-radasta luopuminen parantaisi muun Suomen liikennehankkeiden mahdollisuuksia saada valtion tukea. Sekä Mikko Alatalo (kesk.) että Oras Tynkkynen (vihr.) toivovat myös, että valtio satsaisi nykyistä paremmin olemassa olevien liikenneväylien kunnossapitoon.

Kotimaan uutiset
Helsingin ratapiha
Pisararata kaipaisi liikenneviraston asiantuntijoiden mukaan mm. Helsingin ratapihan toimivuuden kohentamista.Yle

Liikenne- ja viestintävaliokunnan tamperelainen jäsen Mikko Alatalo (kesk.) on tyytyväinen hallituksen päätökseen luopua Pisara-radan toteuttamisesta.

– Olen tyytyväinen, koska se on äärimmäisen kallis hanke, Alatalo sanoo.

Alatalon mukaan Pisara-radan kariutuminen ainakin toistaiseksi merkitsee sitä, että esimerkiksi Pirkanmaan liikennehankkeilla on paremmat mahdollisuudet saada valtiolta rahoitusta. Alatalon mielestä lisärahaa tarvittaisiin myös perustienpitoon.

– Korjausvelka on suuri, Alatalo sanoo.

Pirkanmaan maakunnan ykköshanke on 3-tien parantaminen, jonka ensimmäinen vaihe maksaisi noin 90 miljoonaa euroa. Uudistukseen kuuluisi muun muassa Hämeenkyrön ohitustie.

Pirkanmaan muita suuria hankkeita ovat 12- ja 9-tien parannukset ja Tampereen ratikka.

"Ei ole olemassa Pisara-rahaa"

Oras Tynkkynen (vihr.) pitää ymmärrettävänä päätöstä luopua Pisara-radasta. Myös Tynkkynen on liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen.

– Olisi ollut vaikea löytää pussukkaa, josta taiotaan miljardi, Tynkkynen sanoo.

Olisi ollut vaikea löytää pussukkaa, josta taiotaan miljardi.

Oras Tynkkynen

Tynkkynen varoittaa kuvittelemasta, että Pisara-radan rahat olisivat nyt käytettävissä muihin liikennehankkeisiin.

– Ei ole olemassa mitään Pisara-rahaa, Tynkkynen sanoo.

Tynkkynen toivoo silti, että esimerkiksi Tampereen ratikan mahdollisuudet saada valtion tukea paranisivat.

– Toivon, että se vahvistaa paljon pidemmällä olevia ja edullisempia hankkeita, kuten Tampereen ratikkaa, Tynkkynen sanoo.

Myös Tynkkynen toivoo lisäsatsausta nykyisten väylien kunnossapitoon, sekä teiden että raiteiden.

Valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.) kertoi tiistaina, että Pisara-rata ei toteudu ainakaan tällä erää. Rinteen mukaan hankkeeseen ei saatu eduskunnan budjettipäätöstä.

Lue seuraavaksi