Liikenneviraston mukaan Pisararata ei ole Helsingin ratahankkeista tärkein

Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen ei ole lannistunut hallituksen päätöksestä pistää Pisararatahanke jäihin. Ruohonen toivoo, että tulevaisuudessa Helsingin ratapihalla liikennöivien junien määrää saataisiin kasvatettua myös muilla keinoilla, kuten junien suojavälejä lyhentämällä.

Kotimaa
Liikennelaitoksen ylijohtaja Kari Ruohonen Pasilan asemalla
Liikennelaitoksen ylijohtaja Kari Ruohonen Pasilan asemallaYle

Hallitus ilmoitti tänään tiistaina, ettei se suunnitelmistaan huolimatta lähde rahoittamaan Helsingin alueelle kaavailtua Pisararatahanketta. Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen muistuttaa, että suunnittelu Pisararadan tiimoilta etenee edelleen, vaikka rahoitusta ei toistaiseksi ole tiedossa.

– Uusin päätös ei tarkoita sitä, että hanke olisi lyöty kokonaan pois laudalta, Ruohonen sanoo.

Ruohonen kiinnittäisi nyt huomion omien sanojensa mukaan Helsingin junaliikenteen tärkeimpään hankkeeseen, eli Pasilan lisälaituriraiteen rakentamiseen. Pasilan aseman yhteyteen rakennettavasta lisälaiturista on jo päätetty ja rakennustyöt on aloitettu.

Samanaikaisesti liikennöivien junien määrä kasvuun suojavälejä lyhentämällä

Ruohosen mukaan Liikennevirastossa on lisäksi tehty selvityksiä Helsingin ratapihan kehittämisestä ja siitä, miten junien määrää pystyttäisiin muilla toimilla lisäämään.

– Tällä hetkellä ruuhka-aikana samanaikaisesti liikennöi noin 74 junaa. Selvityksen mukaan määrä voisi parhaimmillaan olla 90, Ruohonen kertoo.

Ruohonen arvioi, että kaupunkiradoilla junia voitaisiin lisätä, jos suojavälejä junien välillä lyhennettäisiin. Tämä vaatisi vaihdejärjestelmien kehittämistä nykyistä tehokkaammiksi.

Liikenneviraston ylijohtajan mukaan tärkeintä on nyt kasvattaa Helsingin päärautatieaseman kapasiteettiä.

– Jatkoa ajatellen on tärkeää, että kaikki junat mahtuvat Helsinkiin, joko Pisararadan kautta tai sitten näin aluksi Helsingin ratapihaa kehittämällä, Ruohonen sanoo.