1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Tutkimus: Suomalaisia verkkokauppoja kiinnostaa Venäjä vain kokeilumielessä – markkinat ovat valtavat

Suomalaiset verkkokauppiaat välttävät Venäjän markkinoiden riskejä ja vain alle viidesosa miettii laajentamista Venäjälle lähivuosina, ilmenee Postin tekemästä tutkimuksesta. Euroopassa verkkokaupan kasvu on nopeinta idässä.

talous
Venäläiset verkkokaupan asiakkaina
Yle Uutisgrafiikka

Venäjällä on valtava markkina verkkokaupalle, sillä venäläisistä aktiivisista verkon käyttäjistä 89 prosenttia on ostanut tavaroita venäläisistä verkkokaupoista. Ulkommaisista verkkokaupoista ostaneiden osuus on 43 prosenttia. Venäjän verkkokaupan tilausmäärät kasvavat vaikka ostoskorin arvo laskee, kun ruplan kurssin vaiktus on suuri.

– Venäläiset eivät ole lopettaneet ulkomaisten verkkokauppojen käyttöä, vaikka talouden tilanne on muuttunut. Venäjän rajat ylittävän verkkokaupan arvoksi on arvioitu viisi miljardia dollaria. Viime vuonna arviolta 15 miljoonaa venäläistä osti ulkomaisista verkkokaupoista. Tästä suomalaisilla verkkokaupoilla on hyvin kapea siivu, Postin verkkokaupan asiantuntija Pasi Ketonen sanoo.

Markkinan koko oli oin 17 miljardia dollaria viime vuonna, arvioidaan tutkimuksessa. Viidessä vuodessa sen arvioidaan kasvavan 40-50 miljardiin dollariin.

Ketosen mukaan suomalaiset näkevät Venäjän markkinoilla huomattavia riskejä. Suurimapna huolenaiheena infrastruktuuri ja heti seuraavana tilausten ja toimitusten organisointi. Erityisesti Venäjän muuttuva lainsäädäntö, epävakaa poliittinen tilanne ja ruplan heikko kurssi huolettavat suomalaisyrittäjiä Venäjän infrastruktuurissa, kertoo Ketonen.

Verkkokaupasta venäjänkielinen versio

Eniten verkko-ostoksia tehdään Kiinasta, josta on ostanut valtaosa ulkomailta tavaroita tilanneista venäläisistä. Kakkosiksi kohdemaista nousevat Yhdysvallat ja Kanada. Seuraavaksi suosituimmat ovat Sakasa ja Iso-Britannia. Suurin syy on hankkia sellaisia tavaroita, mitä Venäjällä ei myydä ja halvemmat hinnat. EU-maista kiinnostavat Italia, Suomi ja Ranska.

Ulkomaiset verkkokaupat löytyvät Venäjällä tavallisimmin ystävän suosituksen perusteella tai etsimällä hakukoneilla Yandex.ru ja Google.com. Tavaroiden toimituksen pitää olla nopeaa, odottaa voidaan, jos siten säästää rahaa. Palautusmahdollisuutta pidetään tärkeänä ulkomailta tilattaessa, ilmenee Postin tutkimuksesta.

Englantia osaavan väestön osuus on reilusti alle kymmenes väestöstä, joten sillä on huomattava merkitys verkkomyynnin kannalta. Venäjänkielinen sivusto palvelee venäläisiä paremmin kuin englanninkielinen.

- Yksi helpoimmista tavoista lisätä venäläisten asiakkaiden määrää onkin tehdä verkkokaupasta venäjänkielinen versio, sanoo Pasi Ketonen.

Sukupuoleen liittyvät ostostottumukset vastaavat suomalaisten käyttäytymistä verkossa. Venäläisten ostoksissa naisilla korostuvat vaatteet ja kosmetiikka, miehillä puolestaan elektroniikka, harrastusvälineet ja autonosat. Vaatteita ostavat eniten nuoret ja elektroniikka eniten 55-64-vuotiaat.

" Suomessa ongelma, ettei rohjeta lähteä ulkomaille"

Tutkimuspäällikkö Kari Elkelä Postista kertoo, että kaiken kaikkiaan suomalaisten verkkokauppojen ongelma on, ettei rohjeta lähteä ulkomaille. Suomalaisista verkkofirmoista vain noin neljännes on lähtenyt ulkomaille. Verkkomyynnistä ulkomaille menee vain 2-3 prosenttia Elkelä kuvailee.

– Voisi olla lisää innovatiivisuutta, innostusta ja kokeilua, sanoo Elkelä.

Lue seuraavaksi