Vapaavuori lyttäsi Talvivaaran aiemman johdon: Tehdas romuna, ympäristövastuu tiessään

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok) sanoo, että mikäli Talvivaara olisi saatu julkisselvittäjän hoitoon aiemmin, ei kaivosalueen ympäristöasiat olisi niin pahalla tolalla kuin ne nyt ovat. Talvivaara oli juuri ennen konkurssia kun nelimoottorinen lentokone, josta kolme moottoria oli ajettu rikki ja miehistö hyppi koneesta pois.

talous
Talvivaaran kaivoksen parkkipaikka pakkaspäivänä.
Jarmo Nuotio / Yle

Valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa tänään puhunut elinkeinoministeri Jan Vapaavuori sanoi, että parasta mitä Talvivaaran erittäin ongelmallisessa ympäristötilanteessa on tapahtunut, on se, että Talvivaara saatiin julkisselvitykseen. Vapaavuoren mukaan ympäristöriskien vaara on ilmeinen.

– Tilanne voisi olla oleellisesti parempi, tai vähemmän huono jos yhtiö olisi saatu julkisselvitykseen aikaisemmin.

Vapaavuori kiitteli julkisselvittäjää ja kaivoksen henkilökuntaa erittäin vaikeissa olosuhteissa tehdystä hyvästä työstä.

– Erittäin epäkiitollisissa olosuhteissa ja erittäin kovan julkisen paineen alla, tilanteessa, jossa on käsissä pitkälle rempalleen päässyt toiminto, niin siellä tehdään erittäin hyvää työtä.

Laitteet ajettiin romuksi

Kainuun ELY-keskuksen ylijohtaja Kari Pääkkösen mukaan Talvivaara ilmoitti muutama viikko ennen konkurssia, että kaivoksen vesitaseen kannalta tärkeät käänteisosmoosilaitokset menivät huoltoon.

– Sen jälkeen ne eivät ole toimineet. Niitä on korjattu, kasattu ja käytännössä perusrakennettu uudelleen. Ne oli ajettu loppuun. Niiden kapasiteetti tulee olemaan pois käytöstä lähes viisi kuukautta.

Myös jo sovittu, ELY-keskuksen hallintopakkopäätöksen pakottamana yhtiön hankkima käänteisosmoosilaitos viivästyy saman viisi kuukautta. Sen piti tulla marraskuun alkupuolella, sanoo Pääkkönen.

Myös metallintaiteenottolaitoksen käyntiaste on ollut hyvin alhainen, sanoo Pääkkönen.

– Käyntiaste on ollut poikkeavan alhainen konkurssin alkamisen jälkeen, vain 50 prosenttia. On ollut teknisiä ongelmia ja korjaustarpeita.

Pääkkösen mukaan yhteenlaskettuna ongelmat ovat lisänneet kaivosalueen vesimäärää pitkästi toista miljoonaa kuutiometriä.

Kainuussa nostetaan kriisivalmiutta

Alueella on nyt 9,4 miljoonaa kuutiometriä ylimääräisiä vesiä ja varastotilaa on maksimissaan 13 miljoonaa kuutiometriä. Vesiä ei voi laskea alueelta ulos, koska ympäristöluvan päästökiintiöt täyttyvät maalis-huhttikuun vaihteessa.

– Riski on akuutti, etteivät altaat riitä kevätsulamiseen määrällisesti ja ehkä myös rakenteelliselta kestoltaan, sanoo Pääkkönen.

Pääkkönen kuvaa Talvivaaran tilannetta konkurssimenettelyssä karusti.

– Kaikki jätettiin rempalleen. Ympäristövastuullisuus ei näyttänyt olevan yrityssaneerausmenettelyssä ollenkaan ykkösasia, kuten sen piti olla.

Pääkkönen on verrannut tilannetta syöksykierteessä olevaan matkustajalentokoneeseen.

– Ohjaamon porukka ja osa matkustajistakin hyppää pois, mutta julkisselvittäjä tulee ohjaimiin kavereineen. Koneen pyörintä saadaan lopetettua ja syöksyä loivennettua, mutta pian huomataan vain yhden neljästä moottorista toimivan. Muut on ajettu jumiin.

Pääkkösen mukaan Talvivaaran ympäristötilanne on niin hankala, että ELY-keskuksen on nostettava alueella kriisivalmiutta yhdessä pelastuslaitoksen kanssa.

Valtioneuvostossa järjestetyn tilaisuuden tallenteen voi katsoa valtioneuvoston sivuilta. Tilaisuudessa (siirryt toiseen palveluun) Talvivaaran kaivoksen tilanteesta kertoivat elinkeinoministeri Jan Vapaavuori,ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka, Kainuun ELY:n ylijohtaja Kari Pääkkönen sekä Talvivaara Sotkamon julkisselvittäjä Jari Salminen.

Täydennys 25.02.2015 klo 15.24: Lisätty linkki valtioneuvoston tallenteeseen