Moni suomalainen hukkaa liikuntamotivaation liian suuren tavoitteen takia

Liian suuri tavoite tappaa monen suomalaisen motivaation liikuntaa kohtaan. Ammattivalmentajan mukaan tärkeää on tehdä pitkäaikainen, mutta maltillinen liikuntasuunnitelma, joka sallii myös kevyemmät treeniviikot. Motivaatiopulasta kärsiviä ammattivalmentaja kehottaa aloittamaan treenaamisen heti uudelleen, eikä "ensi maanantaina".

urheilu
Kuntosali.
Yle

Vuotta 2015 on kulunut kaksi kuukautta ja monen suomalaisen tekemä uudenvuodenlupaus liikunnallisemmasta elämästä on koetuksella. Personal trainer ja ammattivalmentaja Laura Lehtilä kertoo suomalaisten kärsivät usein motivaatiopulasta jo helmikuussa.

– On tullut itse kipeäksi, lapset sairastavat, on kiirettä. Sitten se on siinä. Sitten pitää ryhtyä kasvattamaan motivaatiota ja treeni-intoa jostain, Lehtilä kertoo.

Motivaatiopulasta kärsiviä Lehtilä kehottaa aloittamaan treenaamisen heti uudelleen, eikä "ensi maanantaina". Tärkeää on tehdä maltillinen, pidemmän aikavälin liikuntasuunnitelma, jossa harjoittelumäärät ovat realistiset. Myös konkreettinen tavoite, kuten lempimekkoon mahtuminen auttaa pitämään motivaation korkealla.

– Suunnittele, suunnittele, suunnittele ja ennakoi mahdolliset sudenkuopat, mistä motivaatio ja harjoittelu voivat kärsiä, Lehtilä neuvoo.

Suunnittele, suunnittele, suunnittele ja ennakoi mahdolliset sudenkuopat

Personal trainer ja ammattivalmentaja Laura Lehtilä

"Pidemmän aikavälin treeniohjelmaa ei lomamatka tai muutto kaada"

Suunnitellut tauot, kuten muutto tai lomamatka voivat sekoittaa harjoittelurytmiä. Lehtilä selvittää asiakkaaltaan, onko hänellä tulossa esimerkiksi lomamatka kuukauden sisään harjoittelun aloittamisesta.

– Tiedän sitten ohjelmoida, että se viikko on se kevyempi viikko ihan luvan kanssa.

Lehtilän mukaan järkevää on esimerkiksi harjoitella 3–4 viikkoa intensiivisemmin ja sen jälkeen pitää rauhallisempi viikko.

Muutama kerta liikuntaa viikossa riittää

Ammattivalmentajan mukaan suomalaiset ottavat urheilun ja treenaamisen usein liian vakavasti. Lehtilä vaistoaa ongelmia usein jo valmennettavan perustietolomaketta täydennettäessä. Jos Lehtilä huomaa tavoitteiden olevan liian vaativia, istuu hän treenaajan kanssa alas ja katsoo yhdessä järkevämmän harjoittelutahdin.

– Jos käyt 8–16 töissä, sinulla on lapsia ja sanot, että voit harjoitella kuusi kertaa viikossa ja tunnin päivässä, niin se ei ole välttämättä kauhean realistista, Lehtilä kertoo.

Television monet laihdutusohjelmat ja sosiaalinen media luovat paineita liikkua. Televisio-ohjelmissa kolme tuntia päivässä treenaavien takia ahdistuneita Lehtilä lohduttaa, että jo puolen tunnin liikuntasuorituskin auttaa.

– Esimerkiksi 2 tuntia viikossa liikuntaa on parempi kuin ei mitään. Kolme tuntia ja siitä ylöspäin on kehittävää liikuntaa. Jos liikkumattoman ihmisen saa tekemään säännöllisesti jotain kolme kertaa viikossa, oli se vaikka kävelyä tai voimaharjoitus mun kanssa, niin se on tosi paljon, Lehtilä kertoo.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.