Viisi helppoa vinkkiä oman kunnon testaamiseen

Oman kuntonsa tilasta saa osviittaa helpoilla kotikonsteilla. Kuntokeskus Hukan personal trainer Maikki Marjaniemi neuvoo vinkit. Jos nämä asiat eivät onnistu, kannattaisi lähteä liikkeelle.

terveys
Nainen nostaa käsipainoa
Comstock

1. Kävele portaat kolmanteen tai neljänteen kerrokseen. Jos pääset portaita ylös hengästymättä, olet kohtuullisessa kunnossa. Jos taas hengästyt kovasti, kannattaisi kulkea portaita useamminkin.

2. Nouse sängystä ylös pelkillä vatsalihaksilla. Jos joudut rymyämään ylös kaikkia raajoja käyttäen, kaipaat lisää vatsalihastreeniä.

3. Saatko tehtyä yhden punnerruksen? Punnerrus vaatii koko keholta tiettyä voimaa. Jos yksikin punnerrus onnistuu hyvällä tekniikalla, et ole rapakunnossa.

4. Istu lattialla ja kokeile, pääsetkö ylös pelkillä jaloilla auttamatta käsillä lainkaan. Testi kertoo ketteryydestä, liikkuvuudesta ja voimasta.

5. Yksinkertainen UKK:n kävelytesti. Kävele mahdollisimman ripeästi kaksi kilometriä ja mittaa kaulalta sydämen syke minuutin ajan. Jos olet 40-49–vuotias ja kahden kilometrin kävely vie miehellä yli 16 min ja naisella yli 18 minuutta, olet siinä jamassa, että tarttis tehdä jotain. Tarkempia tuloksia löydät UKK:n nettisivuilta.