yle.fi-etusivu

T-paita on yhä bändien fanituotteiden ykkönen

Vaikka suosikin kuvaa tai logoa voi kantaa melkein missä tuotteessa vain, ainakin ylöjärveläisen Backstage Rock Shopin myynnistä suunnilleen kolme neljäsosaa on paitoja. Arviolta jopa puolet fanituotteista myydään ulkomaille.

kulttuuri
Pertti Kurikan Nimipäivät -yhtyeen fanipaita
Antti Eintola / Yle

Suosikkiartistin kuvaa tai logoa voi kantaa melkein missä tuotteessa vain. Vasta nelisen vuotta sitten aloittaneen ylöjärveläisen Backstage Rock Shopin tärkeimmästä tuoteryhmästä ei kuitenkaan ole epäselvyyttä.

– Meillä suurin osa myynnistä on tekstiilejä, eli paitoja. Mutta kun me pyöritetään artistien virallisia verkkokauppoja, niin hyvin paljon menee myös levyjä ja sitten pienempää kamaa, kuten kangaskasseja, pipoja, lippiksiä ja rannenauhaa, sanoo toimitusjohtaja Matti Lehtonen.

Vuodenvaihteen tienoilla yhtiö osti kontiolahtelaisen Mad Supplyn. Tämä laajentaa liikevaihdon noin kolminkertaiseksi.

Mitä tahansa rättiä ei voi myydä

Lehtosen mukaan kuluttajien vaatimukset bändituotteille ovat nykyään kovat.

– Aiemmin oli musta t-paita, jossa oli joku printti. Nyt mennään laatu edellä. Tuotteen pitää olla oikeasti hyvä, Lehtonen sanoo.

Ylöjärveläisyritys on yksi Suomen suurimmista fanituotteita myyvistä firmoista. Tuotteet valmistetaan alinhankintayrityksissä, mutta usein suunnittelusta vastaa Backstage Rock Shopin oma graafikko.

– Bändit tekevät suunnittelua myös itse, tai sitten esimerkiksi levyn kannen suunnittelija suunnittelee myös fanituotteet, Lehtonen kertoo.

Yhtiö tekee yleensä sopimuksen fanituotteista artistin kanssa. Monesti tuotteita myydään yksinoikeudella.

Tuotteita myydään nettikaupan kautta sekä bändien keikoilla. Lehtosen mukaan arviolta jopa puolet fanituotteista myydään ulkomaille.