Kokkolan satamaan järeä konttinosturi

Kasvussa oleva konttiliikenne tarvitsee aiempaa enemmän nostovoimaa. Uusi nosturi pystyy nostamaan kaksinkertaisesti aiempaan nosturiin verrattuna.

Kotimaa
Sataman uusi konttinosturi
Kokkolan Satama

Kokkolasta on tällä hetkellä viikoittainen säännöllistä konttiliikennettä Antwerpenin, Hampurin ja Bremerhavenin satamiin. Hopekivensatamaan keskiviikkona saapunut uusi nosturi pystyy käsittelemään 20 000 tonnin konttialuksia, joihin mahtuu enimmillään noin 1 600 konttia.

Uuden konttinosturin nostokyky on enimmillään 140 tonnia eli kaksinkertaisesti tähän saakka Kokkolan suurimman nosturin tehon.

Kokkolaan liikennöivät konttilaivat ovat niin sanottuja konttifeeder-aluksia, jotka liikennöivät isojen keskussatamien ja pienempien hub-satamien välillä. Merkittävimpien kansainvälisten satamien välillä kulkevat laivat voivat kuljettaa jopa yli 18 000 konttia.

Konttifeeder-alukset ovat myös kasvussa ja vaativat aiempaa isompia nostureita. Satamajohtaja Torbjörn Wittingin mukaan uudella nosturilla haetaan kustannustehokkuutta erityisesti rikkidirektiivin voimaantulon seurauksena.

Nostokykynsä ansiosta nosturia on mahdollista käyttää lisäksi niin sanotun projektiliikenteen ylisuurissa ja erittäin painavissa nostoissa.

Pyöräalustainen konttinosturi painaa 480 tonnia. Se on satamalle täysin uudentyyppinen nosturi, jonka käyttöön kuljettajat ja asentajat ovat saaneet koulutuksen.