Töitä Turun telakan työntekijöille – Tallink tilasi matkustajalautan

Tilaus työllistää 2 000 ihmistä vuodeksi. Alus käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua, joka täyttää EU:n rikkidirektiivin rajat.

talous
Tallink Shuttle
Tallink Silja Line

Virolainen varustamoyhtiö AS Tallink Grupp ja telakkayhtiö Meyer Turku ovat sopineet LNG-käyttöisen eli nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävän matkustaja-autolautan rakentamisesta Tallinnan ja Helsingin väliseen reittiliikenteeseen. Tilauksen työllistävä vaikutus on noin 2 000 henkilötyövuotta.

Aluksen arvo on noin 230 miljoonaa euroa. Meyer toimittaa aluksen Tallinkille vuoden 2017 alussa. Monipolttoainemoottorilla varustettu laiva on noin 212 metriä pitkä ja sen suunniteltu matkustajamäärä on 2 800. EU:n rikkidirektiivin myötä laivojen polttoaineen rikkipitoisuus ei saa ylittää 0,1:tä prosenttia. Nesteytetty maakaasu täyttää direktiivin rajat.

– Meyer Turku on erittäin tyytyväinen voidessaan jatkaa pitkää ja hyvää perinnettä matkustaja-autolauttojen rakentamisessa Tallinkille, Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa Tallinkin tiedotteessa.

Myös ammattiliitto Pro kiittelee sopimusta.

Tämä on hieno uutinen suomalaiselle meriteollisuudelle.

Jorma Malinen

– Tämä on hieno uutinen suomalaiselle meriteollisuudelle, kuvailee liiton puheenjohtaja Jorma Malinen.

Turun telakalla oli aikeita lomauttaa terästuotannon toimihenkilöitä. Turun telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salon mukaan lomautuksilta vältytään Tallinkin tilauksen ansiosta.

Eteläkorealainen STX myi Turun telakan saksalaiselle Meyer Werftille ja Suomen valtiolle viime syyskuussa. Valtion omistus on 30 prosenttia.