Rehula toivoo uuden rahoitusmallin avaavan perustuslaillisen sote-solmun

Juha Rehula kertoo, että kunnat saisivat valita valiokunnan sote-esityksessä rahoitusmallinsa ensimmäiseksi viideksi vuodeksi.

Kotimaa
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, keskustan kansanedustaja Juha Rehula haastattelussa valiokunnan kokouksen jälkeen eduskunnassa 27. helmikuuta 2015.
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, keskustan kansanedustaja Juha Rehula haastattelussa valiokunnan kokouksen jälkeen eduskunnassa 27. helmikuuta 2015.Mikko Stig / Lehtikuva

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula (kesk.) ei ota kantaa siihen, täyttävätkö valiokunnan sote-lakiin esittämät muutokset nyt perustuslain vaatimukset.

– Olen ollut tänään perustuslakivaliokunnassa kertomassa ne perusteet, millä olemme nämä valinnat tehneet. Perustuslakivaliokuntahan antoi pohjaratkaisussaan kolme vaihtoehtoa, joista me valitsimme yksitasoisen kuntayhtymämallin. Rahoitusjärjestelmän osalta olemme yrittäneet etsiä ratkaisua myös perustuslailliseen ongelmaan. Valiokunta tekee nyt itsenäiset ratkaisut.

Sosiaali- ja terveysalueen kuntayhtymiä olisi valiokunnan esityksessä enimmillään 19.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta tasaisi kuntien maksuosuuksia hallituksen esitystä enemmän, mutta ei muuttanut soten rahoitusjärjestelmää. Sote-alueen kunnat voisivat myös sopia viideksi vuodeksi laista poikkeavasta rahoitusmallista. Enintään 30 prosenttia rahoituksesta voisi määräytyä muulla perusteella, loppu perustuisi pääjärjestelmään.

– Kunnat voivat päättää itsenäisesti kumman rahoitusmallin ne haluavat ottaa käyttöön ensimmäisen viiden vuoden aikana. Rahoitusratkaisu on edelleen asukaslukuun, sairastavuuteen ja ikärakenteeseen pohjautuva. Valiokunta esittää, että kuntien tasausrajaa laskettaisiin 400 eurosta 200 euroon kumpaankin suuntaan. Yritämme tasausrajan laskun ja vaihtoehtoisen rahoitusmallin kautta etsiä ratkaisua, joka avaisi perustuslaillisen solmun.

Perustuslakivaliokunta linjasi rahoitusmallin olevan perustuslain vastainen, koska se kasvattaisi liikaa kuntien välisiä talouseroja. Rehulan mukaan tasausrajan lasku on yksi väline kuntaerojen kaventamiseksi.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää lisäksi, että kuntayhtymien pitää kuulua yhteen viidestä yhteistyöalueesta.

– Niitä voi luonnehtia nykyisten erva-alueiden kaltaiseksi toimijaksi. Me tarvitsemme sellaisen toimijan, jolla on työnjaollista ja koordinointivastuuta. Yksi meidän soten ongelma on, että pystytään tekemään työnjakoa. Yksi tuotantoalue tekee toki järjestämispäätökset. Perusratkaisu muuttui sen verran, että me tarvitsemme ervan kaltaisen yhteensovittajan.

Rehula myöntää, että yhteistyöalueet kuulostavat kovasti samankaltaiselta kuin hylätyn mallin viisi sote-aluetta.

– Ne ovat alueeltaan samat.