Ruotsalaisohjaaja Roy Andersson haluaa pudottaa Ruotsin kuninkaan jalustaltaan

Omaperäisistä elokuvistaan tunnettu Andersson on saanut ihmisyyttä käsittelevän elokuvatrilogiansa päätökseen. Kyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien on paitsi elokuva ihmisten kohtaamisesta, myös Ruotsin historiasta. Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon syksyllä voittanut ohjaaja vieraili Helsingissä tällä viikolla.

elokuvat
Elokuvasta Kyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien.
Elokuvasta Kyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien.King Hill

Ohjaaja Roy Anderssonin maalauksellisissa, laajoissa kuvissa yksityiskohdat ja lavasteet ovat tarkkaan viilattuja. Kuvassa voi olla samaan aikaan monta tarinaa ja aihetta. Andersson sanoo rakastavansa sitä, että taustalta löytyy jotakin joka voi kiinnittää huomion.

Elokuvat kuvataan enimmäkseen Anderssonin omassa studiossa Tukholmassa.

71-vuotias ohjaaja on nikkaroinut ja maalannut ennen itse, mutta tyytyy nykyään valvomaan muiden työtä.

– Nuorempana olin koko ajan mukana jopa lavasteiden teossa. Nyt työskentelen nuorten lavastajien kanssa. Olen toki mukana neuvonantajana, mutta tällä kertaa tein hyvin vähän käytännön hommia.

Realismista absurdiin

Uransa ensimmäiset 15 vuotta Andersson noudatti puhdasta realismia. Sen jälkeen hän on yhdistänyt elokuvissaan absurdia arkiseen. Toisen kerroksen lauluja ja Sinä elävä -elokuvien jatkoteoksessa nyky-Ruotsia terrorisoi esimerkiksi kuningas vuosisatojen takaa.

– Kaarle XII kulkee armeijansa kanssa tukholmalaisbaariin. Voihan sitä ihmetellä, että mitä siitä on tarkoitus päätellä. Onko se vain hullua vai onko se antanut jotakin? Katsojalle pitää antaa jotain pohdittavaa. Kaarle XII ja hänen aikansa ovat Ruotsin kansan omakuva.

Anderssonin mukaan kuningasta on pidetty Ruotsissa oikeistolaisen politiikan symbolina, jota lähestulkoon fasistiset liikkeet pitävät esikuvanaan. Anderssonin mielestä oli aika laskea Kaarle XII jalustalta.

Kuningas esiintyyKyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien -elokuvassa isossa ratsuväkikohtauksessa. Sotajoukot hevosineen eivät sentään mahtuneet Anderssonin omaan tukholmalaisstudioon.

Roy Andersson
Roy AnderssonYle

Tilaa päähänpistoille ja tunteelle

Kyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien -elokuva kulkee kahden pilailuvälineitä myyvän kaupparatsun matkassa. Anderssonia kiehtovat samaan aikaan murheelliset ja klassiset mieskaksikot kuten Ohukainen ja Paksukainen sekä Don Qujoite ja Sancho Panza.

– En tiedä, mitä niin kiintoisaa on kahdessa miehessä, jotka vain elävät elämäänsä ja etsivät oikeutta olemassaoloonsa. Minua se ainakin innoittaa. He yrittävät selvitä hengissä kovissa oloissa. Heillä ei ole kykyä kohota yhteiskunnassa. Ohukainen ja Paksukainen yrittävät esimerkiksi nousta luokkayhteiskunnassa ylöspäin epäonnistuen.

Andersson tunnetaan myös mainoselokuvien tekijänä. Mainosten tehtailemisen Andersson on jättänyt jo lähes taakseen. Hän ei ymmärrä nykyajan hötkyilevää elämäntahtia, joka ei anna mahdollisuutta tehdä parastaan. Ohjaaja työstää elokuviaan pitkään ja hartaasti. Spontaanius ja intuitio ovat ohjaajalle olennaisia elokuvanteossa.

– En pidä liian tarkasta suunnittelusta. Mielikuvitukselle ja päähänpistoille pitää jäädä tilaa. Tiedän kuitenkin, mihin suuntaan haluan mennä. Paras työvälineeni on tunne siitä milloin menee pieleen. En osaa aina sanoa etukäteen, miten asioiden pitää olla, mutta tunnen heti, jos homma ei suju.

Twitterissä: @tahtihetki (siirryt toiseen palveluun)