1. yle.fi
  2. Uutiset

Älä yski – huffaa! Yskiminen on elimistölle rankka laji

Yskiminen on elimistölle rankka toiminto. Hengitysliiton asiantuntija suositteleekin turvautumaan mieluummin huffaamiseen eli hönkimiseen. Se nostaa limaa ylöspäin, ja tarvittaessa homman voi viimeistellä harkitulla, napakalla yskäisyllä.

terveys
Nainen huffaa.
Ari Vihanta / Yle

Yskimistä kannattaa välttää, sillä se on raju liike keuhkoputkille ja henkitorvelle, sanoo Harvinaisista hengityssairauksista vastaava, fysioterapeutti, TtM Marika Kiikala-Siuko Hengitysliitosta. Sen sijaan limaa kannattaa yrittää irrottaa hönkäisemällä eli huffaamalla, joka ei vie niin paljon voimia.

Huffaamisessa kurkunpää pidetään auki ja uloshengityksellä hönkäistään ikään kuin huurrutettaisiin vaikkapa silmälaseja. Mitä kevyempi hönkäisy on, sitä syvemmältä se nostaa limaa.

Joskus jo hönkiminen itsessään riittää. Toisinaan se taas on esityötä, joka viimeistellään kontrolloidulla yskäisyllä.

– Kun lima on suuremmissa hengitysteissä, niin rauhallinen hengitys nenän kautta sisään ja kunnon yskäisy. Silloin ei enää tarvita niin pitkäkestoista yskimistä, tiivistää Kiikala-Siuko.

Aina yskää ei voi hallita, mutta joskus yskiminen on Kiikala-Siukon mukaan myös silkka tapa. Kun kurkunpäässä tuntuu jotain, mikä aiheuttaa tarpeen rykiä, kannattaisi miettiä, olisiko esimerkiksi kurkunpään kostuttaminen parempi vaihtoehto.

Hönkiminen ei ole tuttu tapa edes kaikille hengityssairaille. Sen opettelussa voi olla tarpeen turvautua myös fysioterapeuttiseen ohjeistukseen. Liman poissaanti on tärkeää, sillä siten voi välttää jälkitauteja.

Hyvä hengitys ei ole itsestäänselvyys

Hengitystekniikka on muutenkin opettelukysymys, muistuttaa asiantuntija:

– Hengittämiseen kannattaa välillä kiinnittää huomiota, varsinkin kiireisessä elämänvaiheessa. Esimerkiksi kiire, stressi, kipu, ylipaino ja ryhti vaikuttavat myös hengitykseen.

Hartiat ja kaula on pidettävä hengitettäessä rentoina. Hengitys näkyy vain rintalastan alapuolella, aivan ylävatsalla.

– Sisäänhengityksen aikana sen pitäisi hieman pyöristyä ja uloshengityksen aikana laskeutua, kun pallea ja vatsan elimet pääseävt takaisin paikoilleen.

Uloshengityksen on hyvä olla pidempi kuin sisäänhengitys.

Artikkelia korjattu 5.3. klo 12.10. Lima nousee sitä syvemmältä, mitä kevyempi hönkäisy on.

Lue seuraavaksi