Ikääntyvät autoilijat tarvitsevat taitojen päivitystä – "Itsehän sitä kokee olevansa täydellinen kuski"

Autoileville vanhuksille järjestetyt kurssit ovat erittäin kysyttyjä. Seniorikuski itsekin myöntää, että tietojen päivittäminen on aina tarpeen ja iän myötä ajotaidoissa voi tapahtua nopeitakin muutoksia.

Kotimaa
Seppo Toivonen ajaa autoa

Lahtelaisella Seppo Toivosella on ollut ajokortti jo vuodesta 1968 lähtien. Liki 50 vuotta ratin takana istunut senioriautoilija on huomannut, että havainnointi- ja reagointikyky ei ole enää täysin entisellään, vaikka kuittaakin asian naureskelemalla.

– Sanonkin aina, että olen "täydellinen Toivonen". Itsehän sitä kokee olevansa täydellinen kuski, kertoo mies, joka on myös Lahden kansallisten seniorien hallituksen puheenjohtaja.

Ajokortin jatkoaikaa myönnetään kuitenkin hänen mielestään liian lepsusti. Jopa oma viiden vuoden jatkoaika ihmetyttää.

– Minunkin pitää mennä viiden vuoden välein ajokorttitarkastukseen. Se on liian pitkä aika. Tämän ikäisellä ihmisellä voi viiden vuoden aikana tapahtua vaikka mitä, ja silti ajokortti säilyy, Toivonen toteaa.

Iäkkäiden kuljettajien määrä liikenteessä on kasvanut. Hämeen poliisin liikennesektorin johtaja Jouni Takala arvelee, että jos vanhuksella on ajokortti ja auto, hän on todennäköisesti myös liikenteessä.

– Sitä myötä sattuu myös useammin onnettomuuksia, Takala sanoo.

He yleensä aiheuttavat onnettomuutensa itse.

Satu Tuomikoski

Liikenneturvan aluepäällikkö Satu Tuomikoski kertoo, että iäkkäät kuljettajat noudattavat yleensä hyvin liikennesääntöjä. Onnettomuudet johtuvat usein virhearvioinneista.

– Iäkkäät kuljettajat ovat vain harvoin mukana muiden aiheuttamissa kolareissa. He yleensä aiheuttavat onnettomuutensa itse.

Iäkkäille kuskeille kertauskursseja  

Liikenneturva järjestää yhdessä kuntien ja vanhusjärjestöjen kanssa kursseja yli 65-vuotiaille kuljettajille.

– Kursseilla harjoitellaan itsearviointikykyä ja päivitetään tietoja. Kursseilla on ollut erittäin hyvä vastaanotto, ja ne ovat olleet täynnä, Liikenneturvan Satu Tuomikoski kertoo.

– Valistustyössä olen huomannut, että iäkkäät kuljettajat ovat kiinnostuneita ja valmiita pohtimaan ikään ja liikenteeseen liittyviä asioita. He tiedostavat tilanteen hyvin, Tuomikoski lisää.

Autoilussakin asiat muuttuvat vuosien myötä, minkä takia taitojen päivitys voi olla tarpeen.

– Autoihin on tullut uutta tekniikkaa ja turvavarusteita, joita ei ollut saatavilla vielä silloin, kun ikääntynyt kuljettaja sai ajokortin. Moni ei tiedä, miten turvavälineet toimivat ja miten ajoneuvoa pitäisi nykypäivänä käsitellä, Hämeen poliisin Jouni Takala sanoo.

Autokoulut eivät osaa tarjota kursseja iäkkäille autoilijoille

Satu Tuomikoski

Uusi tekniikka voisi vaatia myös kurssitusta

Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että kysyntää olisi enemmäkin ikäihmisille räätälöidyille kursseille.

– Tilausta tällaiselle kurssille olisi ja näkisin sen hyvänä asiana, Jouni Takala sanoo.

– Kysyntää varmasti on, jos on innokas järjestäjä, Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen jatkaa.

Ikäihmisten liikennekurssituksella saataisiin myös 1960-luvulta autoilleen Seppo Toivosen mukaan vähennettyä senioriautoilijoiden aiheuttamia liikenneonnettomuuksia huomattavasti.

– Uusissa autoissa on niin paljon hienoa tekniikkaa, että koulutukselle olisi todellista tarvetta. Ikäihmiset haluaisivat lisää tällaisia kursseja. Niistä puhutaan viimeistään silloin, kun on sattunut joku liikenneonnettomuus tai vaaratilanne.

Ikäihmisille räätälöityjen liikennekurssien tarpeellisuutta puoltaa Toivosen mukaan myös se tosiseikka, että senioriautoilijoita on liikenteessä yhä enemmän.

– 10–20 vuotta sitten vielä ikäihmisiä oli huomattavasti vähemmän ratissa kuin nyt, ja väestön ikääntyminen vain jatkuu.