Tuusula kaivaa lisää rahaa bussivuoroihin

Vielä alkutalvesta suorat bussilintat Hyrylästä Helsinkiin olivat vaarassa. Bussiliikenne avattiin vuoden alusta kilpailulle, mikä on lopettunut useita bussivuoroja kehyskunnissa.

Tuusula
Bussi Hyrylän linja-autoasemalla.
Yle

Tuusula aikoo myöntää vaikeuksissa olevalle joukkoliikenteelleen tuntuvasti lisää määrärahaa tälle vuodelle. Tuusulan kunnanhallituksen on määrä hyväksyä omalta osaltaan 600 000 euron lisämäärärahaesitys.

Ennestään tämän vuoden joukkoliikennebudjetti oli 1,5 miljoonaa euroa. Tuusulan on myönnettävä lisämäärärahaa, koska liikennöinti useilla linjoilla uhkaa kesän jälkeen muuten loppua. Valtiolta lisätukea ei tule. Ongelmana on muun muassa se, ettei Tuusula ole onnistunut houkuttelemaan markkinaehtoisia joukkoliikenneyrittäjiä

Iso uudistus bussilliikenteessä

Vuoden alusta linja-autoliikentessä käynnistettiin merkittävin muutos vuosikymmeniin kun markkinat avattiin kilpailulle. Jatkossa joukkoliikenne järjestetään markkinaehtoisesti tai julkisella tuella. Reitit määritellään myös etukäteen. Esimerkiksi Tuusulan naapurikunnan Nurmijärven linja-autoliikenteestä pääosa, noin 75 prisenttia on nyt kilpailutettua liikennettä.

Uudistus onkin laittanut reittejä uusiksi ja osa on jopa loppunut kokonaan. Uusi systeemi lopetti myös kokonaan pitkään kulkeneita reittejä. Yksi sellainen oli suora yhteus Nurmijärven ja Tuusulan suurimman taajaman Hyrylän välillä.

Ely-keskuksen joukkoliikenteen projektipääliikkö Tom Heino kertoi tammikuussa Ylelle, että useissa kehyskunnassa painitaan harvenevien bussivuorojen kanssa.

– Pahin tilanne on Tuusulassa. Jos emme pääse kunnan kanssa sopimukseen rahoituksesta, voi syksyllä loppua linjoja Hyrylän ja Helsingin välillä, pohti Heino tammikuussa.

Tuusulan kunnan lisäraha pelastaneekin lakkautusuhan alla olleet bussivuorot.