Ohjelmointi sopii kouluun – Örkin käskyttäminen innostaa alakoululaisia

Ohjelmointi tulee osaksi perusopetusta syksyllä 2016. Tampereen yliopiston normaalikoulussa on jo kokeiltu visuaalisen ohjelmoinnin opettamista alakoululaisille, ja vastaanotto on ollut innostunut.

Kotimaa
Koodausopettajat Tuomo Tammi ja Mikko Horila.
Yle / Jukka Töyli

Koodaus tulee peruskoulujen opetussuunnitelmaan ensi vuonna, käytännössä syksyllä uuden lukuvuoden alkaessa. Tampereen yliopiston normaalikoulussa on varauduttu uudistukseen kokeilemalla ohjelmoinnin opetusta jo tänä vuonna. Viitos- ja kuutosluokkien opettajat Tuomo Tammi ja Mikko Horila syttyivät asiaan opettajille järjestetyssä koulutuksessa.

– Innostuimme ilmoittautumaan koodausrobotointikoulutukseen ja meille selvisi, mitä se koodaus voi minkäkin ikäisen kanssa olla. Nyt on sitten muutaman luokan kanssa harjoiteltu koodaamista, Tuomo Tammi kertoo.

– Aihepiiriin päästään jo ykkös–kakkosella leikinomaisilla tehtävillä, joissa on logiikkaa ja päättelemistä. Seuraavilla luokilla päästään päättelyssä eteenpäin. Meillä aloitettiin ihan ilman tietokoneita erilaisilla loogisilla palikoilla, piirtelytehtävillä ja leikeillä. Vietimme useamman tunnin ilman tietokonetta. Sitten siirryimme tietokoneen ääreen harjoittelemaan alkeellista koodaamista ja visuaalista ohjelmointia.

Opettajille jännittävä paikka

Ohjelmointi tulee kaikille luokka-asteille, ja opettajina toimivat tavalliset opettajat. Taidot vaihtelevat, ja ohjelmoinnin aloittaminen voi olla jännittävää myös opettajille. Opetusministeriö on pyytänyt yrityksiltä vinkkejä ohjelmoinnin opetukseen. Tarjolla on jo esimerkiksi Koodikoulua ja Koodikerhoa.

Tampereen yliopiston normaalikoulussa kuutosluokkaa opettava Mikko Horila on käyttänyt opetuksessa koodaustunti.fi -sivustoa.

Innokkaimmat oppilaat pystyvät pääsemään käsiksi oikeaan koodiinkin.

Mikko Horila

– Materiaalia voi edetä omaan tahtiin joko yksin pareittain. Vaikka meillä on hyvin erilaisia oppijoita, kaikki saivat suoritettua omaan tahtiinsa ensimmäisen oppitunnin ja saivat sertifikaatin tulostettua käteen.

– Tästä on jatkettu eteenpäin. Pääpaino on visuaalisessa ohjelmoinnissa. Samalla on tutkittu, millaista koodia visuaalisen ohjelmoinnin taakse kirjoittaa. Innokkaimmat oppilaat pystyvät pääsemään käsiksi oikeaan koodiinkin.

Örkin käskyttäminen innostaa

Uudistuvassa opetussuunnitelmassa ohjelmointi ei ole oma oppiaine vaan siihen otetaan aikaa matematiikan tunneista. Ohjelmointia voi sisällyttää myös muihin aineisiin. Norssissa ohjelmointi on saanut oppilailta hyvän vastaanoton, kertoo viitosluokan opettaja Tuomo Tammi.

– Oppilaat ovat innostuneita, kun on jotain uutta ja erikoista. Kyllä siitä tulee hauskoja fiiliksiä, kun saa omilla käskyillä örkin ruudulla nappaamaan saaliin käsiinsä.

Mikko Horila myöntää, että ohjelmoinnin tulo opetussuunnitelmaan herätti aluksi epäilyksiä.

– Puoli vuotta sitten tuntui, että eihän tässä ole mitään järkeä - miksi tämä pitää ajaa väkisin kouluihin. Mutta koulutuksessa ymmärsin, että kyse ei ole ainakaan alussa koodin kirjoittamisesta vaan enemmänkin loogisesta päättelykyvystä, päättelyketjuista ja ongelmanratkaisusta. Nyt tuntuu, että tämä on luonteva osa sitä kokonaisuutta, mitä me alakoulussa muutenkin opetamme.