Autotiet täynnä reikiä ja monttuja – Hämeessä jo 600 kilometriä korjausta kaipaavia teitä

Autotiet rapistuvat, mutta samalla teiden ylläpitoon on käytettävissä entistä vähemmän rahaa. Uudenmaan Ely-keskuksen mukaan tilanne on hälyttävä.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)
Kelirikko, kuoppa tiessä
Antti Eintola / Yle

Lauha talvi on heikentänyt teiden päällysteitä. Siellä täällä autoteissä on kuoppia ja reikiä.

– Nyt on ollut ongelmallinen talvi. Kun lämötila sahaa nollan molemmin puolin ja tulee paljon vettä, lähtee asfaltista palasia irti. Erityisesti tätä tapahtuu, kun tiessä on ollut halkeamaa jo entisestään. Lisäksi nastarenkaat hiovat ja irrottavat asfalttia, sanoo tienpidon suunnittelija Tuula Rytilä Uudenmaan Ely-keskuksesta.

Kelirikon aiheuttamat ongelmat eivät ole vielä Ely-keskuksen tiedossa.

– Routa ei ole mennyt kovin syvälle, mutta vettä on vastaavasti satanut aika paljon. Nähtäväksi jää, miten pahoja kelirikko-ongelmia tulee, sanoo Rytilä.

Teiden ylläpitorahoituksen taso on laskenut jo parin vuoden ajan. Euromäärät ovat kymmenisen vuotta pysyneet samalla tasolla, mutta ostovoiman pienentyessä rahalla voidaan tehdä entistä vähemmän.

Helpot ja halvat keinot on tehty.

Tuula Rytilä

Uudenmaan Ely-keskuksen mukaan lisärahoitusta tarvittaisiin 25 miljoona, jotta teitä saataisiin kuntoon.

– Tilanne on hälyttävä, jos rahoitus pysyy samalla tasolla, mikä se on ollut monta vuotta. Helpot ja halvat keinot on tehty. Nyt pitäisi pystyä satsaamaan rakenteellisiin korjauksiin. Ne eivät voi odottaa ikuisesti, sanoo tienpidon suunnittelija Tuula Rytilä Uudenmaan Ely-keskuksesta.

Raha vähentynyt entisestä

Rahoituksen pienentyessä korjausvelkaa on kertynyt koko ajan lisää. Hämeessä tieverkolle osoitettu rahoitus on 90 miljoonaa vuodessa. Korjausvelan suuruus on noin 230 miljoonaa eli viidennes koko maan tieverkon korjausvelasta.

– Nyt alkaa olla sellainen raja, että pitäisi saada pää vedenpinnan yläpuolelle korjausvelan kasvussa. Se ei saisi kasvaa enää ollenkaan, sanoo Rytilä.

Kanta- ja Päijät-Hämeen aluella on yhteensä 600 kilometriä peruskorjaustarpeessa olevia teitä. Jos rahoitustilanne jatkuu nykyistä vastaavana, kymmenen vuoden kuluttua korjattavia teitä on Ely-keskuksen mukaan arviolta 2 000 kilometriä.

Pääteverkko pyritään pitämään hyvässä kunnossa. Uutena haasteena ovat keskivilkkaat päällystetyt tiet.

– Ongelma on se, että kun korjausta jatkuvasti siirretään, jossakin vaiheessa korjauskin on yhä kalliimpaa. Vauriot ehtivät pahentua sinä aikana, kun odotetaan, Rytilä sanoo.

Maakunnan alueella liikenne on Uudenmaan lisäksi huomattavasti muuta maata vilkkaampaa.