Kiinalaisilla kännykkämarkkinoilla menee lujaa – suosituin on iPhonen näköinen älypuhelin Xiaomi

Kiinalaisten omien älypuhelinmerkkien suosio maassa on suuri. Ykköspaikkaa pitää hallussaan nelisen vuotta sitten kehitetty Xiaomi, joka muistuttaa erehdyttävästi Applen iPhonea. Patenttikiistat voivatkin seisoa kiinalaisten älypuhelinten maailmanvalloituksen tiellä.

Kiinalaisten omien älypuhelinmerkkien suosio on maassa suuri. Kuva: Yle

Ei ole uutinen, että Nokian puhelinten menestys on Kiinassa historiaa. Sen sijaan pienenä yllätyksenä voi pitää sitä, että myydyimpien älypuhelinten listan kärjessä keikkuu kiinalainen Xiaomi.

Xiaomi – suomennettuna pieni riisi – on rynnistänyt markkinoiden kärkeen vauhdilla. Puhelimia myytiin viime vuonna noin 60 miljoonaa, näin syrjäytettiin ykköspaikalta korealainen Samsung. Tänä vuonna tähtäimessä on sadan miljoonan kappaleen myynti.

Xiaomi kehitettiin vain nelisen vuotta sitten, mutta ajoitus oli napakymppi, arvioi kiinan kännykkämarkkinoihin perehtynyt analyytikko Pu Yuanbin.

– Xiaomi tuli markkinoille juuri, kun kiinalaiset siirtyivät joukolla perinteisistä kännyköistä älypuhelimiin. Sosiaalisen median kehitys tuki yhtiön kasvua.

Kuvio menee suunnilleen niin, että yhä useampi elämänalue siirtyi nopeasti nettiin. Kiinalaiset ovat maailman innokkaimpia netissä shoppaajia, ensin kasvoi kiinalainen mikroblogi Weibo ja pian tuli mm. viestipalvelu WeChat, jolla hoituu niin yhteydenpito ystäviin kuin taksin tilaus ja maksaminenkinkin. Lisäksi Xiaomi sai levitettyä viestiä uusista tuotteista somessa.

Xiaomi-älypuhelin. Kuva: Yle

Syytetty iPhonen kopioksi

Xiaomi muistuttaa erehdyttävästi Kiinassa niin ikään suosittua Applen iPhone-puhelinta. Jopa toimitusjohtaja Lei Jun astelee markkinointitilaisuuksissa lavalla kuin Steve Jobs konsanaan. Apple on esittänyt kopiointisyytteitä, mutta toistaiseksi Xiaomi on onnistunut torjumaan lähinnä sanalliset syytteet.

Kiinalaisen älypuhelimen etu on hinta. Uusin Xiaomi maksaa vain alle puolet siitä mitä iPhone6. Kiinalaisasiantuntijan mukaan Xiaomi ei vielä pärjää teknisiltä ominaisuuksiltaan iPhonelle, mutta yhtiö on onnistunut erittäin hyvin asiakassuhteessaan.

Xiaomi onkin synnyttänyt Kiinassa jopa faniklubeja. Yksityiset ihmiset pyörittävät puhelimen ympärille kokoontuvia ystäväkerhoja, jotka käyvät retkillä tai harrastavat mm. hyväntekeväisyyttä. Välillä puhutaan myös puhelimista.

– Olen niin ylpeä, että Kiinassa on saatu kehitettyä tällainen brändi, sanoo Xiaomi -faniklubin Pekingin vetäjä Peng Keran.

Peng Keran. Kuva: Yle

Applen myymälöissä Pekingissä näkyvästä ruuhkasta voisi päätellä, että etenkin keskiluokkaistuvien nuorten statussymbolina pidetyllä iPhonella on edessään Kiinassa loistava tulevaisuus. Markkina-analyytikko Pu Yuanbin kuitenkin ennustaa, että suosio on laskemassa.

– Monet kiinalaiset kännykkävalmistajat ovat jo erittäin hyviä. Lisäksi tuotteissa otetaan huomioon paikallisen ostajakunnan tarpeet. Siksi luulen, että iPhonen asema laskee.

Jarruttavatko patenttikiistat maailmanvalloitusta?

Kiinan markkinoilla on myös monta muuta uutta paikallista yrittäjää, joista osa menestyykin. Xiaomin ja Samsungin jälkeen tulee Lenovo, sitten Apple ja Huawei, mutta sen jälkeen alkaakin uusien kiinalaisten lista: Coolpad, Vivo, Oppo, ZTE.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kiinalaiset puhelimet, kuten Lenovo ja Huawei, ovat jo maailmalla tuttuja, mutta älypuhelinmarkkinoilla niillä on vielä varsinainen maailmanvalloitus tekemättä. Xiaomi on myynyt Kiinan ohella lähinnä Kaakkois-Aasiassa ja Intiassa. Yhdysvalloissakin on ollut markkinointitilaisuuksia, vaikka varsinaisia puhelimia sinne ei ole vielä viety.

Asiantuntijan mukaan Xiaomi joutuu kuitenkin lännessä helpommin vastaamaan patenttivarkaussyyttesiin. Intiassa Ruotsalainen Ericsson syyttää jo Xiaomi’ta patenttirikkomuksesta. Jutun käsittely on kesken.

– Jos Xiaomi pyrkii tosissaan kansainvälisille markkinoille, kuten Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan, patenttikiistat voivat olla suuri haaste, sanoo Pu Yuanbin.

Käytännössä kiinalaisten olisi suostuttava maksamaan patenteista. Patenttikiistoihin voi kuitenkin löytyä sopu, ja myös patentin myyjä hyötyy tuotteen menestyksestä.

Joskus on esitetty huolta myös siitä, että Kiinan hallitus käyttäisi kiinalaisia yhtiöitä maailmalla vakoilun välineinä. Näitä huolia on esitetty lähinnä Yhdysvalloissa.

Joka tapauksessa kisa maailman älykännykkämarkkinoista on kova ja kiinalaiset tulevat olemaan siinä täysillä mukana.