Pohjoisen satamat toiveikkaina tulevaisuuteen

Kaikkien Pohjois-Pohjanmaan satamien viime vuosi on sujunut plussavoittoisesti. Varsinkin sahateollisuuden vienti ja tuulivoimateollisuuden tuonti ovat pitäneet laivat liikkeellä.

Kotimaa
Oulun sataman uusi laituri
Timo Nykyri / Yle

Pohjois-Pohjanmaan satamat odottavat tulevaisuutta varovaisen toiveikkaina. Niin Oulun, Raahen kuin Kalajoenkin sataman viime vuosi sujui kasvun merkeissä.

– En usko mitään jyrkkää laskua tai valtavaa kasvua, sanoo Oulun sataman toimitusjohtaja Marko Mykkänen.

Satamat ovat osa liiketaloutta. Talouden lasku- ja nousuvedet tuntuvat satamissa lähes samalla nopeudella kuin taksitolpillakin. Kuinka kauas tulevaisuuteen uskaltaa katsoa?

– Hyvä kysymys, vastaa Raahen sataman toimitusjohtaja Hannu Pyykönen hetken hiljaisuuden jälkeen.

– Meillä on tarkoitus tehdä uusia kenttiä ja parantaa niiden kantavuutta, kertoo Pyykönen Raahen varautumisesta ydinvoimahankkeeseen.

Suuria investointeja, isoja toiveita

Satamainvestoinnit ovat yleensä isoja ja niillä katsotaan pitkälle tulevaisuuteen.

En usko mitään jyrkkää laskua tai valtavaa kasvua.

Marko Mykkänen

Kalajoen viime vuosi oli hyvä rahtiliikenteen noustessa lähes 10 prosenttia. Rannikolla ollaan valmiina Pyhäjoen hanketta varten.

– Meillä on kaiken kaikkiaan hankittu uutta satamakenttää noin 20 hehtaaria, kertoo Kalajoen sataman johtaja Esa Anttio.

– Aluetta on mahdollista tarjota sekä varastokenttäalueeksi ja sinne on mahdollista rakentaa varastohalleja Pyhäjoen hakkeen tarpeisiin, kertoo Anttio.

Oulun satamassa on investoitu uuteen laituriin. Se mahdollistaa 14 metrin kulkusyvyyden, jos kauan suunnitteilla ollut Oulun syväväylä joskus toteutuu. Laituri auttaa myös tavaran käsittelyssä.

– Tarvitsimme lisätilaa kentälle varsinkin sahatavaralle, kertoo Oulun sataman toimitusjohtaja Marko Mykkänen.

Pyhäjoen ydinvoimalan tuoma mahdollinen lisäliikenne on vielä satamatoimijoille arvoitus. Kukaan ei osaa vielä sanoa, tulevatko toimitukset meriteitse.

– Sitä kristallipalloa ei meilläkään ole, valottaa Mykkänen tulevaisuutta.