Yle kävi aikuisten leikkipuistoissa – laajentavat hurjaa tahtia

Superparkin, Prison Islandin ja Flowparkin yrittäjillä on isot odotukset ja usko siihen, että seikkailumielisiä asiakkaita piisaa. Lukujen valossa puuhamaailmabisnes näyttäisi moninkertaistuvan, jos alan suureelliset suunnitelmat pitävät.

talous
Mies on harmaiden kuutioiden seassa.
Seikkailuyrittäjille riittää kyllä tilaa, sillä taloustilanne on jättänyt teollisuushalleja tyhjäksi, kertoo Superparkin markkinointipäällikkö Eija Gerlander.

Suomeen nousee nyt kiivaalla tahdilla sisäpuistoja, seikkailupuistoja ja muita erilaisia aktiviteettikeskuksia. Ne ovat kuin aikuisten hoploppeja ikuisesti lapsenmielisille. Alkuvuodesta avattiin Vantaalle Superpark-ketjun kolmas laitos, ja pian sen jälkeen ilmoitettiin uuden vankilaseikkailu Prison Islandin avajaisista ja laajenemisaikeista Suomen eri paikkakunnille.

Prison Islandin omistaa osittain Laser Game Finland, joka on entuudestaan monelle tuttu lasertaisteluistaan Megazonesta. Tätä kaupunkisotaa on käyty eri puolilla Suomea jo vuosikymmenet. – Prison Island voi olla vielä isommalle käyttäjäryhmälle, koska kaikki eivät asepeleistä innostu, sanoo Laser Game Finlandin toimitusjohtaja Antti Hannikainen.

Vankilapelissä ratkotaan tehtäviä selleissä, joita on toistakymmentä. Osa tehtävistä on älypelejä, osa vaatii ruumiillista osaamista. Vantaan "vankila" avattiin helmikuussa, ja seuraavaksi konsepti viedään Helsinkiin ja Jyväskylään. Seikkailua suositellaan yli 10-vuotiaille. Mainoskuvissa Prison Islandia markkinoidaan paljon aikuisilla kävijäporukoilla.

Hannikainen arvioi, että Vantaan Prison Islandin liikevaihto voi yltää tänä vuonna 0,4 miljoonaan euroon. Se on tuntuva lisä Megazonessa liikkuvaan rahaan. Laser Game Finlandin liikevaihto oli viime vuonna 1,8 miljoonaa euroa viidellä peliareenalla.

Kaksi nuorta naista sinisävyisessä huoneessa.
Saako pimeistä vankilaselleistä adrenaliinia? Aikuiset eivät saa sitä ainakaan arjesta tarpeeksi, ja siksi seikkailupuistoille on kysyntää, arvelee Prison Islandin toimintavastaava Joni Liikanen.

Superpark mielii HopLopin mittoihin

Suuria suunnitelmia on myös Superparkilla. Yrityksen sisäpuistoissa saa lainata rullalautoja ja temppupolkupyöriä, hyppiä trampoliinilta vaahtomuovialtaaseen sekä kokeilla pelejä frisbeegolfista jalkapalloflipperiin. Kolmesta puistosta kaksi uusinta on avattu tammikuussa ja viime vuoden huhtikuussa. Toimitusjohtaja Taneli Sutinen arvioi, että jokainen puisto yltää tänä vuonna noin kolmen miljoonan euron liikevaihtoon.

Viime vuonna vain Vuokatin Superparkilla oli kokonainen toimintavuosi. Rahaa tuli tuolloin 2,8 miljoonaa euroa. Sutinen uskoo, että jokainen kolmesta puistosta pääsee nyt täysinä toimintavuosinaan noin kolmeen miljoonaan euroon. Yhteensä se tekisi jotakuinkin yhdeksän miljoonaa.

Kesäisempään aktivointiin ja ulkoreippailuun luottaa Flowpark. Vuonna 2009 ensimmäisen, puiden varaan rakennetun seikkailuratansa avannut Flowpark laajeni viime kesänä neljälle paikkakunnalle. Uudet Vierumäen ja Ähtärin puistot toimivat franchising-mallilla. Kaksi muuta puistoa on viime vuoden tilinpäätöksessä, joka oli vajaan miljoonan, kertoo toimitusjohtaja Janne Kalhama.

Laajentamisesta on meneillään Kalhaman mukaan "useita keskusteluja".

– Silloin kun ensimmäinen puisto avattiin, pelkäsimme tätä kertakäyttötuotteeksi. Se pelko ei realisoitunut, Kalhama sanoo.

Ulkoseikkailu on toki talvet kiinni ja kesäisin säille altis – monena vuonna tappiota tehnyt Flowpark ei ole ollut rahasampo. Silti samaan puukiipeilyn liikeideaan uskoo nyt moni muukin. Viime kesänä kilpailijat avasivat puupuuhamaailmoja ainakin seitsemän eri puolille Suomea.

Ehkä tenho on siinä, että näissä paikoissa aikuiset saavat kiipeillä puissa ihan luvan kanssa.

– Olemme saaneet tavallaan liikuntapaikan aseman. Ihmiset miettivät, menisivätkö pelaamaan sulkapalloa vai tulisivatko tänne, Kalhama sanoo.

Anniskelua ja kokoustamista

Vahvimmin työssäkäyvään kansanosaan keskittyy Gr8. Neljällä paikkakunnalla toimiva keilahalli on Helsingissä laajentunut monipuolisemmaksi viihdekeskukseksi: paikalla on lentosimulaattori, jousiammuntaa, brittiläistä bowlsia ja jättihanskanyrkkeilyä. Gr8:n pääasiakkaita ovat yritykset ja muut aikuisryhmät.

– Viihdeklubimme tilat ovat hyvin ravintolamaiset, kuvaa toimitusjohtaja Mikko Sievänen.

Paketteihin myydään sellaisia aikuismaisempia elementtejä kuten anniskelua, saunomista ja kokoustamista. Lapsiryhmille pyhitetään Sieväsen mukaan omat ajankohtansa.

Gr8 on muihin nähden pieni yritys, ja sen laajennushalut ovat vielä vahvasti unelmia. Sieväsen tähtäimessä ovat isot paikkakunnat Suomessa ja rajojen takaisilla lähiseuduilla.

Puuhapuistojen isot rahat tehdään edelleen lapsilla. Perheen pienimpien suosikki HopLop on kasvattanut joka vuosi liikevaihtoaan, joka pyöri vuonna 2013 lähes kymmenessä miljoonassa. Viivan alle jäi reilut puoli miljoonaa euroa voittoa.