Bussien paikannuslaitteisiin perustuva tieto muuttuu moniksi sovelluksiksi

Avoimen datan sovellukset näyttävät muuttavan joukkoliikenteen aikataulujen käyttötapoja. Tampereen seudun joukkoliikenteessä on käytössä jo useita älypuhelin- ja tietokonesovelluksia, jotka kertovat esimerkiksi bussilinjan seuraavan vuoron tulosta.

Kotimaa
Älypuhelimessa näkee Tampereen kartalta, missä kukin bussi milloinkin liikkuu.
Jouni Tanninen / Yle

Tiedot bussien tai junien liikkumisesta, kartta-aineistot, automaattiset säähavainnot. Nykytekniikka tuottaa ja tallentaa valtavan määrän tietoaineistoa, joka vain odottaa käyttäjäänsä. Tai enää ei pelkästään odota; monet avoimeen dataan perustuvat tietopalvelut ovat jo käytössä.

Esimerkiksi Tampereen joukkoliikenteen nettisivuilla on jo pitkään ollut mahdollisuuksia paitsi reitin suunnitteluun, myös bussien reaaliaikaiseen seuraamiseen. Lisäksi löytyy sovelluksia muistakin palveluista, kuten ruokapaikoista tai roskiksista.

Kaupunki avaa datan, mutta ei vastaa jatkokäytöstä

Katson tavallisesta aikataulusta, koska bussin pitäisi mennä, ja sovellus on tukena.

Kimmo Brunfeldt

Osa ohjelmista on yksityisten ihmisten tekemiä. Kaupunki toteaakin sivuillaan, että palvelut ovat niiden tuottajien vastuulla.

Tämä ei tarkoita, että niissä olisi jotain vikaa. Esimerkiksi ohjelmistosuunnittelija Kimmo Brunfeldtin valmistama Busse-sovellus näyttää toimivan kuten pitääkin. Tietyn numeroista bussia kuvaava pallo liikkuu ainakin pikakatselussa kartalla samaan tahtiin kuin oikea nysse kadulla.

– Itse käytän tätä niin, että katson tavallisesta aikataulusta, koska bussin pitäisi mennä, ja tämä on tukena. Sovelluksesta näkee, onko bussi ajoissa, vai esimerkiksi juuttunut johonkin ruuhkaan, Kimmo Brunfeldt kertoo.

Busse toimii sekä älypuhelimessa että kannettavassa. Monet vastaavat avoimen datan hyödyntäjät on suunniteltu nimenomaan älypuhelinta varten, eikä sellaista vempainta ole läheskään jokaisella.

Lisää käyttökohteita on tulossa

Uusia sovelluksia kuitenkin syntyy, ja ainakin jotkut niistä pyritään tekemään ymmärrettäviksi myös tietotekniikkaan perehtymättömille.

Tampereen kaupunki on Suomessa edelläkävijöitä avoimen datan julkistamisessa. Tietoaineistoa syntyy bussien liikkeistä, koska autoissa on nykyään gps-pohjaiset paikannuslaitteet. Seuraavia kehittämiskohteita voi olla esimerkiksi katujen hoidosta tiedottaminen.

Maanmittauslaitoksella on suuret kartta-aineistot, joista osa on vapaasti käytettävissä, osasta on kehitetty maksullista liiketoimintaa. Ilmatieteen laitos on avannut pala kerrallaan omat säähavaintotilastonsa.

Pelkästään vapaaehtoispohjalta datan levittäminen tuskin laajenee. Esimerkiksi bussisovelluksen teko on vaatinut parin, kolmen viikon työn. Monista sovelluksista tulee maksullisia tai mainosrahoitteisia.