Kartonkia seilaa Kemistä maailmalle aiempaa enemmän

Kartongin vienti on kasvanut Kemin Satamassa jo usean vuoden ajan. Samalla myös sellun vienti on kasvanut kartongin raaka-aineena.

Kemin satama
Ajoksen sataman lastauslaituri
Yle

Kartonkia vietiin Kemistä Sataman kautta vuonna 2012 vain 165 338 tonnia, vuonna 2013 jo 215 062 tonnia ja viime vuonna 258 801 tonnia. Pelkän selluloosan vienti ei ole kasvanut, mutta sitä lähtee satamasta entistä enemmän kartogin muodossa.

Kemin sataman johtaja Reijo Viitala sanoo, että kokonaisuutena sataman vientiluvut ovat kohtuulliset. Myös paperin vienti on pysynyt kutakuinkin samalla tasolla jo vuosia. Vuosina 2010 ja 2011 oli paperinvienti Kemin sataman kautta noin 600 tonnin paikkeilla. Myöhempinä vuosina vienti on ollut reilut 500 tonnia vuodessa.

– Minusta tuntuu, että jos nämä isot yhtiöt eivät tee mitään suuria muutoksia, niin mennään tällä tuotantomäärällä, mitä täällä on ollut viime vuosina, arvioi Kemin sataman johtaja Reijo Viitala.

Tuulivoimaloiden kuljetukset tuovat rahaa

Tuulivoimaloiden osien tuonti näkyy erityiskuljetuksina teillä. Kemin satamaan on tullut kaikkiaan 55 tuulivoimalan osat.

– Uskaltaisin väittää, että Kemin Satama on täällä pohjoisessa tuulivoimakuljetusten suurin satama. Satama saa rahaa voimaloiden osien välivarastoinnista. Suurin hyötyjä on Kemi Shipping, joka hoitaa lastaukset.

Röyttässä puolestaan Outokummun teräksen viennin arvioidaan kasvavan tänä vuonna kymmenen prosenttia viime vuoteen verrattuna. Arvio perustuu tammi-helmikuun lukuihin.