1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Peruiko lakko lennon? – Asiantuntija kertoo kolme tapaa toimia

Lentoyhtiö Norwegianin lakko jatkuu kuudetta päivää. Se on perunut lentoja myös Suomessa. Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki luettelee kolme vaihtoehtoa, joista kuluttaja voi valita itselleen mieluisimman, jos lento on mennyt lakon vuoksi sivu suun.

Norwegianin lentokone Arlandan lentokentällä Ruotsissa 2. maaliskuuta. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Matkustajalla on valittavanaan kolme vaihtoehtoa, jos hänen lentonsa on peruttu lentoyhtiön aloitteesta. Näin sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki ja viittaa lentoyhtiö Norwegianin lakkoon.

Lakko on alkanut lauantaina, eli se jatkuu kuudetta päivää. Työtaistelu on perunut Norwegianin lentoja myös Suomessa. Ajanmukainen tieto lennoista käy ilmi yhtiön nettisivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Euroopan kuluttajakeskus on osa suomalaista Kilpailu- ja kuluttajavirastoa ja antaa kuluttajille tietoa, kun he ostavat tuotteita tai palveluja Suomen ulkopuolelta.

– Yksi vaihtoehto on se, että vaatii lentoyhtiötä palauttamaan lipun hinnan, Kivimäki vastaa kysymykseen siitä, mitä tehdä, kun lento on peruttu lakon vuoksi.

– Toinen vaihtoehto on, että edellyttää, että lentoyhtiö hoitaa vaihtoehtoisen kuljetuksen matkakohteeseen, eli puhutaan tämmöisestä uudelleen reitittämisestä. Pääsääntö on se, että lentoyhtiön tulee järjestää korvaava kuljetus peruuntuneelle lennolle mahdollisimman pian.

Kolmas vaihtoehto on, että matkustaja pyytää lentoyhtiötä järjestämään kuljetuksen myöhemmin – silloin, kun hänelle parhaiten sopii, Kivimäki opastaa.

Hänen mukaansa ratkaisevaa ei ole se, että lento on peruttu juuri lakon vuoksi, kuten Norwegianin tapauksessa. Oleellista on, että lentoyhtiö on ilmoittanut kuluttajalle, että lento on peruttu.

– Eli oma-aloitteisesti peruuttaminen ja siitä seuraavat korvaukset, ne harkitaan sen mukaan, minkälaiset lippuehdot kuluttajalla on. Nämä kaikista edullisimmat liput ovat yleensä sellaisia, että esimerkiksi mahdollisuutta peruuttaa lento tai muuttaa lennon ajankohtaa ei ole lainkaan tai ainakin muutoksesta peritään lisämaksu.

– Silloin, jos lento on peruttu lentoyhtiön aloitteesta, kuluttajalle syntyy oikeus ilmoittaa, että hän haluaa peruuttaa lentonsa, ja hänen tulee saada seitsemän päivän sisällä summa lyhentymättömänä takaisin.

Norwegian: Lakko vaikuttaa koko yhtiöön

Halpalentoyhtiö Norwegian tiedotti aiemmin torstaina, että sen lennoilla oli helmikuussa runsaat 1,6 miljoonaa matkustajaa. Tämä on seitsemän prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Toimitusjohtaja Björn Kjos sanoi tiedotteessa, että vuoden alku on ollut hyvä lentäjien lakkoon saakka. Hänen mukaansa lakon vaikutukset näkyvät liikenneluvuissa ja lakko vaikuttaa koko yhtiöön.

Ei ole sanottu, etteikö lakko jatkuisi viikonlopunkin yli.

Saija Kivimäki

Euroopan kuluttajakeskus ei ole saanut Suomessa kuin muutaman lakkoon liittyneen yhteydenoton, Kivimäki toteaa. Hän ei kommentoi sitä, miten kauan vastaavat työtaistelut yleensä kestävät.

– Ne ovat täysin tapauskohtaisia, ja niitä on vaikea ennustaa. Välillä käänne saattaa tulla hyvinkin nopeasti. Viime kädessä ei ole sanottu, etteikö lakko jatkuisi viikonlopunkin yli.

Jos lentomatkustaja ei halua korvaavaa lentoa, hänen on saatava rahansa takaisin seitsemässä päivässä, Kivimäki kertoo. Korvaavassa lennossa EU-asetuksen vastaava linjaus on "mahdollisimman pian".

Kivimäki sanoo, ettei siihen, mikä on kohtuullinen aika reitittää lento uudelleen, ole yksiselitteistä vastausta.

– Käytännössä uudelleenreititys ja aika, joka siihen joudutaan käyttämään, riippuvat siitä, miten muilla lennoilla on mahdollisesti tilaa. Tätä joudutaan pohtimaan tapauskohtaisesti, mutta pääsääntö on, että reititys on tehtävä mahdollisimman nopeasti.

Huolenpitovelvollisuus voi olla aterioita, juotavaa, puheluja, jopa maksutonta yöpymistä hotellissa.

Saija Kivimäki

Lentoyhtiöillä on uudelleenreitityksissä niin sanottu huolenpitovelvollisuus.

– Se voi olla esimerkiksi aterioita, juotavaa, maksuttomia puheluja, viime kädessä jopa maksutonta yöpymistä hotellissa ja kuluja hotellin ja lentokentän välillä, hän havainnollistaa. Lennon peruuntuminen voi aiheuttaa matkustajalle taloudellista vahinkoa: Esimerkiksi jos on jo maksanut hotellimajoituksen matkakohteessa, mutta majoitus jää käyttämättä, kun lento peruuntuu. Varausehdot saattavat olla sellaiset, ettei menetetystä hotelliyöstä saa korvauksia.

– Näissä tilanteissa tätä lentoyhtiön vahingonkorvausmahdollisuutta joudutaan pohtimaan. Se määräytyy Montrealin sopimuksen tai vahingonkorvausta koskevan lainsäädännön nojalla, ja silloin, kun kyseessä on lakko, on pääsääntöisesti lähdetty siitä, että valitettavasti oikeutta vahingonkorvaukseen lentoyhtiön puolelta ei välttämättä ole.