Muranon lasinpuhaltajamestarille yksinkertaisuus on tylsyyttä

Suomen lasimuseoon Riihimäelle on saatu harvinainen näyttely. Esillä on 1800-luvun Muranon lasinpuhaltajien taidonnäytteitä Venetsiasta. Mitä monimutkaisempi teos sitä onnellisempi muranolainen lasinpuhaltaja.

Kotimaa
Yksityiskohta Muranon lasin karahvista
M. Holltappels

Venetsiassa Muranon lasinvalmistuksen perinne näytti 1800-luvun alussa olevan katkeamaisillaan poliittisten myllerrysten vuoksi. Onneksi mestarit eivät heittäneet puhallusputkiaan kaivoon, vaan onnistuivat 1800-uvun jälkipuoliskolla elvyttämään perinteet ja luomaan myös uutta.

Lasinpuhaltajat kehittivät uusia tekniikoita, löysivät samalla uusia lasimassan sävyjä ja käyttivät muun muassa optisia muotteja. Näin lasi sai materiaalina uusia ulottuvuuksia. Myös loistavat värit alkoivat elää Muranon lasissa.

Suomen lasimuseon näyttely_ L'arte del vetro – 1800-luvun lasia Venetsiassa_ pureutuu teoksillaan aikaan, jolloin Muranon lasinvalmistus lähti uuteen nousuun. Se esittelee nimenomaan venetsialaisten mestareiden teknillisiä huippusaavutuksia.

Teokset koottu yksityiskokoelmista

Näyttelyn kuraattori, italialainen Aldo Bova kertoo muutaman syyn siihen, miksi Muranon lasi on noussut ainutlaatuiseen asemaan.

Kuraattori esittelee lasinäyttelyn vitriinissä olevia teoksia
Italialainen Aldo Bova on kuratoinut Suomen lasimuseon näyttelyn.Tiina Kokko / Yle

– Ensinnäkin Muranon lasi on käsityötä ja tietyt tekniikat periytyvät jopa vuosisatojen takaa.

Bovan mukaan Muranon lasinpuhaltajat ovat pyrkineet aina kehittämään ja ratkaisemaan lasinpuhaltamiseen liittyviä teknisiä kysymyksiä. He ovat onnellisia työssään, kun he ottavat vastaan haasteita.

– Yksinkertaisuus vain kyllästyttäisi lasinpuhaltajat, Aldo Bova pohtii.

Hänen mukaansa jokainen muranolainen lasinpuhaltajamestari haluaa aina tehdä teknisesti vaikeampia ja monimutkaisempia töitä kuin kollegansa tai isänsä, jolta on oppinut ammatin. Tästä syntyy Muranon lasin ainutlaatuisuus.

Harvinaisen lasimuseon näyttelystä tekee se, että sen teokset on koottu yksityiskokoelmista Italiasta, Sveitsistä ja Saksasta. Näyttely on ollut aiemmin esillä Saksassa, eikä sitä tulla näkemään Riihimäen lisäksi missään muualla.

Muranon lasi etsii suuntaa

Lasimuseon vt. intendentti Uta Laurén kertoo, että Suomen lasimuseon ja Gernheimin lasimuseon yhteistyö on avain näyttelyn tuloon Riihimäelle. Näyttely oli aiemmin esillä juuri Gernheimissa.

Laurén uskoo, että Muranon lasi kiinnostaa yleisöä.

Vincenzo Morettin Muranon lasia edustava värikäs kulho
Vincenzo Morettin kulho.M. Holltappels

– Olen aika varma, että tämä herättää kiinnostusta, koska Suomessa tiedetään, että maailman hienoin lasi on muranolaista ja venetsialaista lasia. Oikeastaan kaikki lasinvalmistusmaat ympäri maailman ovat ottaneet ja ottavat edelleen esimerkkiä ja inspiraatiota Venetsiasta.

Jos Muranon lasin tulevaisuus oli vaakalaudalla 1800-luvulla, jonkinlaista kriisiä eletään myös nyt, arvioi kuraattori Aldo Bova. Muranon lasi on perinteisesti värikästä ja koristeellista. Nyt asiakkaiden maku on alkanut muuttua.

Bovan mukaan ihmiset Italiassa ovat alkaneet pitää entistä enemmän yksinkertaisuudesta ja kotiinkin hankitaan tavaroita vähemmän. Rahaa käytetään tauluihin tai elektroniikkaan, mutta esimerkiksi 5 000 euron lasikarahvi jää lasitaiteilijan käsiin.

– Tällä hetkellä Murano etsii uutta suuntaa, mutta ei ole sitä vielä löytänyt. Millainen on Muranon tulevaisuus, se on vaikea kysymys, myöntää Aldo Bova.

L'arte del vetro – 1800-luvun lasia Venetsiasta Suomen Lasimuseossa Riihimäellä 6.3.–24.5.2015. Suomen Lasimuseossa myös lasitaiteilija Ann Wåhlströmin Expressions-näyttely 6.3.–31.5.2015.