yle.fi-etusivu

Lappeenranta on Vuoden 2015 pyöräilykunta

Lähes joka kolmas alle 20 kilometrin pituinen matka taittuu Lappeenrannassa polkupyörällä. Suomi pyöräilee -yhteistyövaliokunta pitää pyöräilyn suosiota kaupungin ansiona, koska se edistää pyöräilyä kunnianhimoisesti.

liikenne
Pyöräilyä valtakadulla.
YLE

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta on valinnut Vuoden 2015 pyöräilykunnaksi Lappeenrannan. Yhteistyövaliokunta perustelee Lappeenrannan valintaa sillä, että kaupungilla on kunnianhimoinen ote pyöräilyn edistämisessä. Tämä näkyy muun muassa pyöräilyreitistön kehittämisessä kaupunginosien välille sekä useita vuosia jatkuneessa yhteistyössä aktiivipyöräilijöiden kanssa.

Lappeenrannassa tehdään kaupungin nettikyselyn mukaan lähes joka kolmas alle 20 kilometrin matkoista polkupyörällä. Kulkutapakyselyiden perusteella pyöräily kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Kaupunki on lisäksi nostanut pyöräilyn ke­hit­tä­mi­sen korkealle stra­te­giassaan.

Tunnustus luovutettiin perjantaina Lappeenrannan kaupungin edustajille Suomi Pyöräilee -tietoiskussa Helsingissä Fillari 2015 -messujen avajaispäivänä. Tunnustusta olivat Helsingissä vastaanottamassa teknisen lautakunnan puheenjohtaja Joonas Grönlund, kaupungininsinööri Pasi Leimi ja suunnitteluinsinööri Mauri Backman.

Osa ilmasto-ohjelmaa

Yksityisautoilun vähentäminen sisältyy keskeisesti Lappeenrannan ilmasto-ohjelmaan, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä. Sekä Lappeenrannan kaupungin strategian että Etelä-Karjalan liikennestrategian keskeisenä tavoitteena on pyöräilyn edistäminen.

– Puhdas elinympäristö ja kestävä hyvinvointi ovat tavoitteitamme, kun kehitämme vihreää Lappeenrantaa. Tässä työssä Vuoden pyöräilykunta 2015 -tunnustus on tärkeä merkkipaalu, Pasi Leimi summaa.

Suunnitteluinsinööri ajoi itse reitit läpi

Pasi Leimi katsoo, että valtakunnallinen tunnustus on osoitus kaupungin ja aktiivipyöräilijöiden onnistuneesta yhteistyöstä ja lappeenrantalaisten lisääntyvästä pyöräilyinnostuksesta.

– Hyvästä vuorovaikutuksesta syntyy hyviä tuloksia. Jo usean vuoden ajan virkamiehistä ja aktiivipyöräilijöistä koostuva työryhmä on osallistunut kehittämistyöhön. Korjaukset ja parannukset pystytään tekemään joutuisasti, kun saamme ajantasaisia vinkkejä ja toiveita eri puolilla kaupunkia päivittäin ajavilta pyöräilijöiltä, Leimi kertoo.

Pyöräteiden kehittämisestä vastaava suunnitteluinsinööri Mauri Backman ei tyytynyt vain piirtämään väyliä tietokoneen ruudulla, vaan ajoi koko reitistön läpi videokamera kypärään kiinnitettynä.

– Halusin henkilökohtaisesti tutustua jokaiseen kaarteeseen, ja voin aina palata tarvittaessa kuvaamaani videofilmiin, kun saan kuntalaisilta palautetta, Backman sanoo.

Ympärivuotinen pyöräilykaupunki

Suomi pyöräilee -yhteistyövaliokunta kiittelee Lappeenrannan kaupungin määrätietoisia toimia pyöräilyn hyväksi.

Lappeenrantaan laadittiin pari vuotta sitten pyöräilyn pääreittisuunnitelma, joka on jo pääosin toteutettu. Päällysteitä on uusittu, reunakiviä korjattu, risteysten liikenneturvallisuutta parannettu sekä reitit viitoitettu. Ympäri vuoden käyttökelpoinen, kaikkiaan 95 kilometriä pitkä reitistö muodostaa selkeän verkoston kaupungin halki kaikilta suunnilta.

Reittejä parannetaan edelleen kiireellisyysjärjestyksessä. Myös valaistusta, opastusta ja pyöräparkkeja lisätään.

Lappeenranta käytti pyöräteiden kehittämiseen viime vuonna rahaa noin miljoona euroa.

Pyöräilyä edistetään laaja-alaisesti. Viime vuonna palkattiin henkilö koordinoimaan kymmeniä järjestettyjä pyöräilytapahtumia, teetettiin pyöräilyn pääreiteistä neljällä eri kielellä esitekartta, jota jaettiin 15 000 kappaletta, suunniteltiin Lappeenranta pyöräillen -logo ja avattiin uusi Lappeenranta pyöräillen -sivusto.