1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

"Ajan Prisman pihaan ja irtisanon itseni" – MT: Tuottajat leikkasivat S-korttejaan kahtia

Maataloustuottajat ovat raivostuneet niin sanotusta halpuutuskampanjasta. – Jos ketjuun ei jää rahaa tuottajille, tuotantoa ei kauan ole, maalailee MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila.

talous
S-kaupan mainoskylttejä Viikin Prismassa Helsingissä torstaina 12. helmikuuta 2015.
S-kaupan mainoskylttejä Viikin Prismassa Helsingissä torstaina 12. helmikuuta 2015.Vesa Moilanen / Lehtikuva

S-ryhmän mittava alennuskampanja on ruuan tuottajien mielestä halveksiva, kertoo sanomalehti Maaseudun Tulevaisuus (siirryt toiseen palveluun). Lehden mukaan tuottajien joukossa on leikelty paloiksi S-ryhmän bonuskortteja.

Televisiomainoksissa päivitellään juuston hintaa, joka karkaa kuluttajien mielikuvissa vain miljonäärien herkuksi. Maito on mainosvideossa (siirryt toiseen palveluun)niin kallista, että asuntomarkkinat ovat jäissä.

Yksi sydämistyneistä on Yleen yhteyttä ottanut sikafarmari Sami Yli-Rahnasto.

– Ajan Prisman pihaan ja irtisanon itseni, Yli-Rahnasto kertoo perjantain aikeistaan.

– Mainokset pyörivät tv:ssä ja toitottavat, kuinka kallista juustoa ja maitoa maassamme onkaan. Niiden kalleus vaarantaa mainoksen mukaan jo kaiken muun inhimillisen elämän.

Maaseudun Tulevaisuudessa tuottajien keskusliitto MTK kertoo, että suuttuneita viljelijöitä on paljon ja heidän reaktionsa ovat vahvoja. MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila jopa vihjaa, että hintasotaa lietsoessaan S-ryhmä vaarantaa kotimaisen tuotannon:

– Jos ketjuun ei jää rahaa tuottajille, tuotantoa ei kauan ole.

Lehden haastattelema SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä rauhoittelee tilannetta vakuuttamalla, että kotimainen ruuantuotanto on päin vastoin hyötynyt kampanjasta. Esimerkiksi juustojen kotimaisuusaste on kasvanut S-kaupoissa 10 prosenttiyksikköä.

Tämä ei kelpaa, kertoo kauhajokelainen farmari Sami Yli-Rahnasto Ylelle.

– Hyvä että tavaraa menee. Ongelma on se, että se menee väärään hintaan. Eihän kauppa ole mikään hyväntekijä – jos he eivät saa katetta kuluttajalta, he ruuvaavat sen tuottajilta.

Yli-Rahnasto kehottaa kaikkia suomalaisia viljelijöitä tekemään kuten hän ja eroamaan osuuskaupan jäsenyydestä sekä lopettamaan S-ryhmän palvelujen käytön.

– Veikkaan, että en ole ainoa, hän sanoo, mutta ei henkilökohtaisesti tiedä samaan ryhtyneitä.

Alkuvuoden hintakampanjointia on seurannut myös maatalouspolitiikan professori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskus Lukesta.

– S-ryhmä ilmoitti aluksi, että [alennus] tule nimenomaan kaupan katteesta. Tässä on käynyt ilmi, että markkinatilanne on totta kai muuttunut. Maitotuotteiden kysyntä maailmalla on laskenut, ja Venäjän pakotetoimet ovat tarkoittaneet Valion juustomarkkinoiden menetystä Venäjällä, Niemi taustoittaa.

– Kyllä nyt käydään kovaa kilpailua tavarantoimittajien valmistajien kesken siitä, millä hinnalla kaupan hyllylle pääsee. Näyttää selvältä, että osa hinnanalennuksesta – ehkä merkittäväkin osa – on nimenomaan sitä, että kaupan hankintahinnat ovat laskeneet.

Lue seuraavaksi