Koululaisten kielitaito yksipuolistunut: pelaaminen kehittää englantia, muut kielet unohtuvat

Englanninkielisten tietokonepelien pelaaminen näkyy selvästi erityisesti poikien kielitaidon kehittymisenä. Samalla kuitenkin muiden kielten osaaminen heikkenee, ja harva kirjoittaa enää ylioppilaskirjoituksissa lyhyitä kieliä.

Kotimaa
Kuvassa lapsi pelaa tieokonepeliä kuulokkeet korvillaan
Heini Holopainen / Yle

Kuopiossa Julkulan nuorisotalolla nelosluokkalaiset Neea Nuutinen ja Petra Sahrio pelaavat FIFA 2014 -jalkapallopeliä Playstation 3:lla. Pelin selostajat puhuvat brittienglantia, jota tytöt kertovat ymmärtävänsä jonkin verran.

– Esimerkiksi englannin koulutehtävissä voi joskus käyttää pelisanoja. Sitten opettaja kysyy, että mistä te ootte saanu ne, niin me sanotaan, että pelistä, Neea kertoo.

Myös tyttöjen koenumerot kertovat, että kielitaito karttuu pelaten nopeasti. Sama näkyy myös monilla muilla koululaisilla. Esimerkiksi kuopiolaisessa Kallaveden lukiossa erityisesti poikien kielitaito on kehittynyt paljon viime vuosina englanninkielisten pelien myötä.

Esimerkiksi englannin koulutehtävissä voi joskus käyttää pelisanoja.

Neea Nuutinen

– Paljon pelaavilla on varsin rikas sanavarasto ja he oppivat todella mielenkiintoista sanastoa peleistä. Pelit auttavat varmasti myös heidän luetun ymmärtämistään. Varsinkin roolipeleissä ja seikkailupeleissä kommunikoidaan englanniksi puhumalla tai pikaviestittämällä, mikä kehittää kielen tuottamista, kertoo englannin ja ruotsin lehtori Tiina Karjalainen.

Englannin kielen tasossa suuria eroja

Myös Olli Uuskosken vuonna 2011 Helsingin yliopistolle tekemä opinnäytetutkimus osoitti, että paljon tietokone- tai konsolipelejä pelaavilla oli hyvät arvosanat englanninkielessä. Tutkimuksessa todetaan, että tärkein selittävä syy poikien menestykseen on nimenomaan runsas tietokonepelien pelaaminen.

Pojat pelaavat tyttöjä enemmän ja he saavat englannin ylioppilaskirjoituksissa huippupisteitä.

Lukiolaisten englannin taidoissa on kuitenkin suuria eroja sekä tytöillä että pojilla. Toisessa ääripäässä on hyvin kirjoittavia, tekstiä tuottavia, puhevalmiita lukiolaisia ja toisessa päässä heikkoja, eli ääripäät ovat hyvin kaukana toisistaan. Opetusryhmät ovat hyvin heterogeenisiä.

– Monesti onkin mietitty sitä, että lukiossa pitäisi olla toinen opetussuunnitelma niille, jotka ovat pitkällä englannin kielessä. Heille opetettaisiin vaikka aineita englanniksi.

Kallaveden lukion opettajat ovat ihmetelleet sitä, miten edelleen on paljon lukiolaisia, joiden suullinen englannin kielen tuottaminen ja ääntäminen on hyvin heikkoa. Kun englantia kuulee nykyään joka paikassa, se ei kaikille tartu yhtä helposti.

Jos mitään muuta ei opiskella, niin kyllä suomalaisten kielitaitovaranto köyhtyy aika kovasti.

Tiina Karjalainen

– Kyllä niillä ensimmäisillä englanninopettajilla on suuri merkitys. Alaluokilla, kun englannin opiskelu alkaa, pitäisi kiinnittää paljon huomiota ääntämiseen ja korjata vääriä ääntämistottumuksia ja olla hyvät ääntämisen mallit.

Harva kirjoittaa enää lyhyitä kieliä

Samaan aikaan kun englannin kieli rikastuu ja kielen käyttö kasvaa, muut kielet heikkenevät. Tiina Karjalainen kertoo, että nykyään lähes kaikki kirjoittavat ylioppilaskirjoituksissa englannin. Sen jälkeen kun ruotsin kieli ei ollut enää pakollinen yo-tutkinnossa, ruotsin kirjoittaminen on vähentynyt. Ruotsi on tällä hetkellä vielä pakollinen oppiaine lukiossa.

– Vielä ruotsia isompi huoli ovat lyhyet kielet. Lukiossa niiden opiskelu ja kirjoittaminen ovat vähentyneet dramaattisesti. Ja vaikka opiskelu jossain vaiheessa aloitetaan, se hiipuu matkan varrella. Yo-kirjoituksiin osallistuu vain yksittäistapauksia.

Tänä päivänä englannin taitoa pidetään jo lähes kansalaistaitona, ja kielitaidon lasketaan alkavan muista kielistä.

– Mutta jos kohta mitään muuta kuin englantia ei opiskella, niin kyllä suomalaisten kielitaitovaranto köyhtyy aika kovasti.

Julkulan nuorisotalolla pelaavat Neea Nuutinen ja Petra Sahrio kertovat haluavansa opiskella myös muita kieliä englannin lisäksi. Neea on jo miettinyt ranskan valitsemista, ja Petraa kiinnostaisi saksa.