Kuka korvaa, jos robotti mokaa? – Vakuutusalalla varaudutaan uuteen teknologiaan

Jos automatisoidut autot yleistyvät, liikenneonnettomuuksien määrä todennäköisesti vähenee. Teknikkakaan ei kuitenkaa ole erehtymätöntä. Vakuutusalalla pohditaan nyt, kuka korvaa, jos robotti tekee virheen.

talous
Insinööri esitteli itseohjautuvaa  Mercedes-Benz Future Truck 2025 rekkaa Saksassa heinäkuussa 2014.
Insinööri esitteli itseohjautuvaa Mercedes-Benz Future Truck 2025 rekkaa Saksassa heinäkuussa 2014.Jens Wolf / EPA

Inhimillinen virhe on tyypillinen selitys isossa osassa liikenneonnettomuuksia. Tulevaisuudessa voi kuitenkin olla, että inhimillisten virheiden aiheuttamat onnettomuudet häviävät liikennetilastoista, jos täysin automatisoidut autot yleistyvät.

Tekniikkakaan ei kuitenkaan ole erehtymätöntä, eivätkä automaattiset autot voi koskaan todennäköisesti painaa liikenneonnettomuuksien määrää nollaan.

Vakuutusalalla pohditaankin nyt, kuka korvaa, jos vahinko johtuu inhimillisen virheen sijaan koneen virheestä.

– Automaattinen auto voi joutua esimerkiksi päättämään ilman ihmistä, mistä ajetaan ja milloin jarrutetaan. Tästä voi syntyä uusia riskimahdollisuuksia, joista kukaan ihminen ei ole vastuussa, sanoo vakuutusyhtiö Ifin vastuuriskienhallinnan asiantuntija Matti Sjögren.

Valmistajan vastuu voi korostua

Tulevaisuudessa vahingon aiheuttajaa joudutaan todennäköisesti etsimään monen mutkan kautta. Robottia ei oikein voi laittaa vastaamaan sen aiheuttamasta vahingosta.

– Jos vahingon aiheuttaja ei ole välittömästi ihminen, niin voi olla, että joudutaan etsimään valmistajaa tai ohjelmiston laatijaa. Vastuutahot voivat pirstaloitua laajalle verkostoituneessa, globaalissa maailmassa, Sjögren sanoo.

Tekniikan kehittyminen korostaa todennäköisesti valmistajan vastuuta. Esimerkiksi liikennevakuutuslaista ollaan nyt poistamassa pykälää, joka vapauttaa autojen valmistajat ja maahantuojat korvausvastuusta liikennevahinkotapauksissa.

Robottien aiheuttamissa vahingoissa vastuuta ei kuitenkaan aina voi vierittää valmistajalle, arvioi Sjögren.

– Jos vahingon aiheuttaa esimerkiksi sovellus, jonka joku muu on tehnyt laitteeseen, mutta vastuu on laitteen valmistajalla, niin valmistajat eivät ehkä ole halukkaita tuomaan markkinoille laitteita, joihin sovelluksia voitaisiin kehittää.

Vakuutus robotin aiheuttaman vahingon varalle

Sjögrenin mukaan Yhdysvalloissa pohditaan nyt, pitäisikö robottien yleistyessä myös lainsäädäntöä laittaa uusiksi. Liian tiukat vastuusäännöt voivat haitata teknologian kehitystä.

– Yhdysvalloissa tuotevastuu on hyvin ankara ja vastuut voivat ulottua hyvin pitkälle eri tahoihin. Siellä on jo oikeustieteilijöiden puolella alettu uumoilla, että robotiikan esiinmarssi edellyttäisi vastuusääntöjen muuttamista, jotta tekniset innovaatiot edelleen tehtäisiin ja vastuulainsäädäntö ei estäisi kehittämästä robotteihin liittyviä toimintoja.

Vaikka robottien kehitystä ja sen mukana tulevia muutoksia seurataan tarkasti, ei vakuutusalalla kuitenkaan olla huolissaan robottien yleistymisestä.

– Vakuutusalan edun mukaista olisi löytää kehittyvästä teknologiasta uusia riskimahdollisuuksia, joiden varalle asiakkaan olisi tarpeen ottaa vakuutuksia. Jos esimerkiksi automatisoitujen autojen myötä liikenteessä sattuu vähemmän onnettomuuksia, niin ei sitä kai huonona asiana voi pitää, Sjögren sanoo.