ISIS käy maailmankuvien sotaa – katso ryöstökaivuun jäljet Apameasta otetuista satelliittikuvista

Maailma seuraa voimattomana, kun ISIS-terroristit mellastavat raivon vallassa Mosulissa, Nimrudissa ja Hatrassa kulttuuriperimämme kimpussa. Uutta tulkintaa historiasta työstetään puskutraktorein ja leka kourassa. Arvoesineet salakuljetetaan laittomille taidemarkkinoille länteen - ja saadulla länsivaluutalla rahoitetaan lännen vastaista terrorismia.

Ulkomaat
Miehiä tuhoamassa patsaita lekojen kanssa.

ISIS-terroristijärjestö jatkaa omaan maailmankuvaansa sopimattomien kulttuurikohteiden tuhoamista Pohjois-Irakissa. Toissa viikolla Mosulin museo sai tuta sen, millaista on fundamentalistinen kiihko.

Ääri-islamilaiset terroristit riehuivat museossa lekoilla ja kiviporilla varustautuneina. Patsaat kaadettiin ja murskattiin, kuvat alas raastettiin. Mosulin museossa on myös mittaamattoman arvokkaita ihmiskunnan historian ensimmäisiä kirjoituksia. Osa niistä joutui tiettävästi roviolle.

ISIS levitti tuhotöistään videomateriaalia, jonka hidastukset ja muu kuvakerronta ponnistivat läntisestä toiminta- ja väkivaltaelokuvien kuvastosta.

– ISIS haluaa uutisiin. Heillä on vahva propagandakoneisto. Heillä on selkeä näkemys siitä, miten he saavat itselleen mahdollisimman paljon julkisuutta, arvioi professori Jaakko Hämeen-Anttila ISIS-järjestön toiminnan yhtä motiivia.

Kalifaattiaan rakentavien terroristien suhde kuvaan on vähintäänkin omituinen. He tulkitsevat islamia niin, ettei jumalankuvia saa olla.

– Tämä fanaattinen tulkinta, ettei saa olla kuvia, on tässä taustalla. Se ei ole missään nimessä islamissa yleinen tulkinta, sanoo professori Hämeen-Anttila.

Propagandan kohdalla kuva-ajattelu on joustava, kun ISIS toisaalla levittää omia indie-tuotoksiaan, joiden kulttuuriset viittaukset eivät todellakaan ole varsinaisesti koraanista.

ISIS moukaroi sivilisaatiomme kehtoa

On muistettava, että kun puhumme Irakin historiallisista kohteista ja esineistöstä siellä, puhumme itse asiassa koko sivilisaatiomme kehdosta. Mesopotamia antoi meille kirjoittamisen taidon, maanviljelyskulttuurin, ensimmäiset kaupungit, ensimmäisen kirjoitetun lain. Useat "ensimmäiset" ovat lähtöisin sieltä.

Viime viikolla raivon kohteena olivat kulttuurihistoriallisesti ja arkeologisesti arvokkaat Nimrudin ja Hatran kaupungit. Nimrudin synty ajoittuu 3 000 vuoden taakse ja Hatrankin peruskivet ovat olleet paikallaan 2 000 vuotta.

Hatran kaupungin jäänteitä kuvattuna vuonna 2004.
Hatran kaupungin jäänteitä kuvattuna vuonna 2004.Shawn Baldwin / EPA

Nimrudissa ja Hatrassa ISIS taisteli "vihollistaan" vastaan puskutraktorein. Hatrasta on kuulunut myös räjähdyksiä.

Kivestä veistettyjä ihmispäitä.
Yksityiskohta Hatran kaupungista.Reuters-TV

Unesco on määritellyt Nimrudin ja Hatran maailmanperintökohteiksi. Unesco on ottanut kantaa kaupunkien hävitykseen ja pitää ISIS-järjestön toimintaa kulttuurisena puhdistuksena ja sotarikoksena.

Vääriä uskoja ja aatteita

ISIS ei näissä paikoissa arvoa näe.

– ISIS ei arvosta kulttuuriperimää, joka on islamia vanhempaa. Se ei miellä, että se heidän perinnettä, vaan se on jäänne jostain pakanallisesta menneisyydestä, jolla ei ole heille missään nimessä mitään positiivista arvoa, arvioi Hämeen-Anttila tuhovimman toista motiivia.

Buddha-patsas Bamianin laaksossa.
Tällainen oli talibanien tuhoama 2000 vuotta vanha Buddha-patsas.EPA

Siis kaikki, mikä oli ennen profeetta Muhammedia, on automaattisesti pakanallista, vailla arvoa, haitallista - ja siksi tuhottava.

– Profeetta on määrännyt tuhoamaan patsaat ja pyhäinjäännökset. Hänen seuraajansa tekivät samoin vallatessaan maita hänen jälkeensä, sanoi Mosulin museon tuhoon osallistunut ISIS-taistelija järjestön propagandavideolla.

Afgaaninaiset kävelevät Bamianin laaksossa toisen talibanien tuhoaman buddha-patsaan paikan ohitse.
Afgaaninaiset kävelivät Bamianin laaksossa toisen talibanien tuhoaman buddha-patsaan paikan ohitse heinäkuussa 2011.S. Sabawoon / EPA

Ei ISIS-terroristien viha ole tietenkään aivan uutta. Talibanit tuhosivat Afganistanissa Bamiyanin Buddhan patsaat 2001 ja perussyy oli sama. Tuolloinkin vedottiin äärimmäiseen islamin tulkintaan. Ääri-islamilaisten kulttuuriterrorin kohteeksi on joutunut moni muukin seutu, muun muassa Malissa.

Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että on kristillisessäkin perheessä harrastettu ikonoklasmia eli kuvainraastoa. Professori Jaakko Hämeen-Anttila muistuttaa esimerkiksi, kuinka meillä luterilaisen kirkon varhaisvaiheessa kalkittiin katolisen kirkon seinämaalauksia umpeen.

Hyvä on tunnustaa sekin, että kääntyvissä poliittisissa suhdanteissa ovat monet patsaat kaatuneet myös islamilaisen kulttuurin ulkopuolella. Tietysti nyt meneillään oleva sivilisaatiomme kehdon häpäisy on aivan vailla vertaansa.

ISIS-moraali on tiukka mutta taipuisa

Vaikka ISIS-propagandan mukaan patsaat kaatuvatkin syvistä uskonnollisista syistä, on toimilla paljon maallisempiakin tavoitteita. ISIS häärää kulttuurihistoriallisesti arvokkaissa kohteissa siksi, että siellä tehdään rahaa.

Jumalankuva muuttuu ihan sallituksi, jos siitä maksetaan hyvin. Ja siitä monesti maksetaan hyvin.

Iso osa siitä, mitä ei voi kuljettaa pois, tuhotaan. Osa isokokoisista taide-esineistä varastoidaan ja laitetaan markkinoille heti kun pöly aarteiston ryöstämisestä on laskeutunut.

Huhtikuussa 2013 otettu valokuva veistoksesta Nimrudin kylässä.
Huhtikuussa 2013 otettu valokuva veistoksesta Nimrudin kylässä.Hubert Debbasch / AFP / Lehtikuva

Pienempi arvotavara pannaan myyntiin pikaisesti. Tuhansia vuosia vanhat kolikot, pronssipatsaat, käsikirjoitukset ja kaikki muu, jonka kuljettaminen on helppoa, päätyy rivakasti kansainvälisten taidekeräilijöiden ostoslistoille.

Hollantilainen Arthur Brand tutkii laitonta taidekauppaa ja on hyvin käytetty asiantuntija taidemaailman pimeiden virtojen selvittämisessä. Arthur Brandin mukaan laiton kauppa Syyrian ja Irakin alueilta on helppoa, koska sillä on usean sadan vuoden perinteet.

– Vielä 10-20 vuotta sitten jopa monet museot olivat laittoman taiteen ostajina. Sittemmin lakeja on säädetty ja ala on siistiytynyt, sanoo Arthur Brand.

Irakin ja Syyrian taideaarteiden kanssa ovat häärineet samat välittäjät kuin vaikka Kreikan aarteiston kaupassa. Siksi on monesti ollut vaikea määritellä, mikä osa mistäkin kokoelmasta on alun perin kuulunut kellekin.

– Olennaista on alkuperätodistusten väärentäminen. Esimerkiksi taide-esineen alkuperä merkitään niin, että näyttää kuin se olisi ollut jo sata vuotta jossain englantilaisessa kokoelmassa, sanoo Arthur Brand.

Kaupassa liikkuu miljardeja

Arthur Brandin mukaan CIA on arvioinut, että taideaarteiden hämäräkaupassa pyörii useita miljardeja dollareita. ISIS on kaapannut siitä oman osansa.

Arvioiden mukaan se saa vuosittain kymmeniä miljoonia euroja juuri taide-esineiden pimeiltä markkinoilta. Nämä rahat se käyttää sitten terroritoimiensa rahoittamiseen, osin myös lännessä.

Esimerkiksi pronssipatsaasta saatu hinta voi olla hyvinkin yli 10 miljoonaa euroa ja juuri näitä on Irakin ja Syyrian alueelta putkahdellut markkinoille koko ajan.

Arthur Brand on erittäin huolestunut Irakin ja Syyrian aarteiston kohtalosta. Yksistään Syyriassa on yli 10 tuhatta arkeologista kohdetta, joita ei ole vielä edes tutkittu.

– ISIS tekee sitä työtä juuri nyt. Kun vertaamme satelliittikuvia alueilta ennen ja jälkeen ISISin tulon alueelle, niin näemme, että maisema on muuttunut muistuttamaan kuun pintaa. Se on täynnä kaivettuja kuoppia. Kaikki aarteet on kaivettu ylös, sanoo Arthur Brand.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Sodan jäljet ja ryöstäjien kaivamat kuopat näkyvät selvästi Apamean antiikin aikaisesta kaupungista otetuissa satelliittikuvissa. Ensimmäinen kuva on vuodelta 2011 ja jälkimmäinen vuodelta 2012. Kuva: Google Earth