Kamerasi tai tietokoneesi takuu voi olla pitempi kuin luulit

Kuluttajaviranomaiset saavat vuosittain tuhansia valituksia tietokoneiden ja kännyköiden takuuajoista.

Kotimaa
Paristoja ja digikamera
Ensin uistimet, sitten partakoneenterät ja nyt akkuparistot. Markettien kalliin pikkutavarat kiinnostavat varkaita.Miki Wallenius / Yle

Tyypillinen tilanne. Kamera tai tietokone hajoaa kaksi kuukautta sen jälkeen, kun kaupan kuitissa ilmoitettu takuuaika on loppunut.

Mitä tehdä, jos myyjä ilmoittaa, ettei kauppa ole enää vastuussa?

– Kielteistä vastausta ei kannata hyväksyä. Vaikka takuu on päättynyt, lakiin perustuva virhevastuu on yleensä vielä voimassa, sanoo lakimies Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Tuotteella on kestoikä

Virhevastuu tarkoittaa sitä, että jokaiselle tuotteelle on määritelty kestoaika. Yleensä se on vähintään kaksi vuotta.

Mutta kuka päättää, kenen kustannuksella digikamera tai kännykklä kaupan takuun umpeutumisen jälkeen korjataan?

Huollon ammattimies tai teknikko tutkii tuotteen ja katsoo, kuka on vastuussa, myyjä vai asiakas.

Töppäily omalla vastuulla

Kamerahuolto JAS Tekniikassa takuukysymyksiin törmätään jatkuvasti. EU:n virhevastuu on tuttu käsite. Laitteen on kestettävä normaalia kulutusta, mutta ei käyttäjän törttöilyä.

- On kuluttajan vastuulla, jos laitetta käytetään huolimattomasti ja siihen kaatuu esimerkiksi kolajuomaa tai vettä. Tai se kolahtaa tai putoaa, sanoo aluemyyntipäällikkö Marko Ikonen JAS Tekiniikasta.

Kaupan takuu on vapaaehtoinen

Jos kuluttajalle on myyty esimerkiksi vähemmän muistia kuin on luvattu, se on korvattava. Sama koskee valmistusvirheitä. Laitteen on myös kestettävä normaalia kulumista.

Kauppojen antama takuu tuotteille on vapaaehtoinen. Kilpailu- ja- kuluttajailvirasto pitää takuuta osin myyntikikkana. Kaupan takuu voi antaa lisäturvaa, mutta se ei korvaa eikä lyhennä EU-direktiivin tuotteelle lupaamaa virhevastuuta.