Suomalainen maksaa laskunsa tunnollisesti – vanhemmille tärkeintä on asuminen, nuorille kännykkämaksut

Maksumoraali on kuitenkin heikentynyt taantuman aikana. Asumiseen liittyviä maksuja pidetään tärkeimpinä, ensimmäisenä luistetaan julkishallinnon laskuista.

Kotimaa
Maksumuistutus.
Senni Anttonen / Yle

Perintäpalveluita tekevän Intrum Justitian tutkimuksen mukaan suomalaiset maksavat tunnollisesti laskunsa eräpäivänä, tai jopa ennen. Tosin tuoreimman Kuluttajien maksutavat 2014 -raportin mukaan maksumoraalissa näkyy rapautumisen merkkejä. Vielä 2013 kyselytutkimukseen vastanneista 80 prosenttia oli sitä mieltä, että laskut on maksettava ajallaan. Viime vuonna näin ajatteli enää 70 prosenttia vastaajista.

Eurooppalaisessa vertailussa suomalaiset ovat silti edelleen tunnollisia maksajia, aivan kärkipäätä.

– Kuitenkin tilanne on Suomessa hieman heikentynyt. Pääsyynä siihen on pitkään jatkunut taantuma. Taustalla on myös maksumoraaliin liittyviä syitä eli miten maksuvaikeudet koetaan. Kun maksuvaikeudet ovat taantuman aikana lisääntyneet, niin jyrkkä suhtautuminen niihin on vähentynyt, kertoo Intrum Justitian johtaja Juha Iskala.

Suomalaiset pyrkivät maksamaan ensisijaisesti asumiseen liittyvät laskut, julkishallinnon laskujen ja luottojen maksamista sen sijaan lykätään ensimmäisenä, jos valintatilanteeseen joudutaan.

– Varttuneemmat kansalaiset suhtautuvat laskujen maksamiseen yleensä ottaen tiukemmin kuin nuoret. Nuoremmille tärkeintä on maksaa ensin teleliikenteeseen liittyvät laskut.

Perintä on tehokasta – maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa elämää monin tavoin

Yritykset ovat taantuman aikana kiristäneet luotonsaantiehtojaan eli asiakkaan raha-asiat pitää olla hyvässä kunnossa ennen myönteistä luottopäätöstä. Sen sijaan lain määrittelemiin, perintää koskeviin määräaikoihin ei ole tullut muutoksia.

Yritys lähettää maksumuistutuksen, kun laskun eräpäivästä kulunut 14 päivää. Maksuvaatimus voidaan lähettää, kun edellisestä maksumuistutuksesta on kulunut vähintään 14 vuorokautta. Maksuvaatimus on useimmiten perintätoimiston lähettämä. Se on varsin tehokas tehostuskeino.

– Suurin osa varsinkin pienemmistä laskuista pystytään maksamaan kerrallaan kun maksuvaatimus on vastaanotettu. Pääosa meidänkin toiminnassamme on maksusuunnitelmien ja -järjestelyjen tekeminen. Oikeudelliseen perintään joudutaan onneksi aika harvoin, kertoo Juha Iskala.

Kun maksuvaikeudet ovat taantuman aikana lisääntyneet, niin jyrkkä suhtautuminen niihin on vähentynyt.

Intrum Justitian johtaja Juha Iskala

Iskala kehottaakin sopimaan maksujärjestelystä; se on kuluttajalle aina edullisempaa kuin laskujen pakoilu.

Maksuhäiriömerkintää kannattaa välttää viimeisen saakka, sillä se vaikeuttaa vastaisuudessa luotonsaantia, kännykkäliittymän avaamista, vuokra-asunnon saamista tai työpaikan saamista.

Maksuhäiriömerkintä tulee oikeuden päätöksestä, ulosoton esteestä tai jos kulutusluoton maksaminen venyy 60 vuorokautta yli eräpäivän. Maksuhäiriömerkintä seuraa luottotiedoissa 2–5 vuotta riippuen maksuhäiriön laadusta. Uusi häiriömerkintä aloittaa merkinnän poiston alusta.

– Pääsääntöisesti perintäkirjeestä käy ilmi, missä vaiheessa asian käsittely on. Jos ei käy, kannattaa ottaa yhteyttä perintäkirjeessä olevaan numeroon, niin selviää, mitkä järjestelyt siinä vaiheessa ovat vielä mahdollisia, opastaa Iskala.