Kuluttajaviraston lakimies toivoo rotia kuntosalijäsenyyksiin: "Pitäisi pystyä liikkumaan vapaammin"

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon jätetään vuosittain satoja ilmoituksia kuntokeskusten toiminnasta. Suurin osa ilmoituksista liittyy epäselviin sopimusehtoihin. Monet kuntokeskukset eivät noudata kuluttajaviraston suosituksia esimerkiksi kohtuullisen sopimuskauden pituudesta.

Kotimaa
Kuntosalissa liikutaan.
Yle

Kuntokeskusten ja -salien toiminnasta tehdään aiempaa enemmän ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Ilmoituksia tehdään ennen kaikkea epäselvistä sopimuksista ja kohtuuttomista sopimusehdoista.

Viime vuonna kilpailu- ja kuluttajavirasto sai lähes 800 ilmoitusta, kun vuonna 2013 niiden määrä oli reilu 550. Tänä vuonna helmikuun loppuun mennessä ilmoituksia on jätetty jo noin 140. Viraston mukaan tilastot kertovat kuitenkin vain pienen osan ongelmasta.

– Tämä on vain jäävuoren huippu. Suurin osa ihmisistä ei lähde tekemään ilmoitusta viranomaiselle, vaikka siihen olisi tarvetta. Kyllä se on näkyvä ja kasvava aihe, yhteydenottoja tulee runsaasti kuukausittain, kertoo lakimies Katri Väänänen.

Kohtuullinen sopimuskausi on korkeintaan vuosi

Yleisin syy ilmoituksen tekemiseen on kuntokeskusten sopimuksiin ja sopimusmyyntiin liittyvät asiat. Asiakas on voinut tehdä sopimuksen esimerkiksi kahdeksi vuodeksi, ja äkillisen elämänmuutoksen myötä sopimusta ei voikaan perua.

Kuntokeskusten sopimusehtojen mukaan sopimus onpystyttävä perumaan ennen sopimuskauden päättymistä esimerkiksi pitkäaikaisen sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden tai raskauden takia. Monet kuntokeskukset pitävät kuitenkin tiukasti kiinni sopimuskausista.

Jäsenyyttä ei pysty irtisanomaan edes silloin, kun muuttaa paikkakunnalle, jossa ei ole kyseistä salia.

Katri Väänänen

– Tietenkin määräaikainen sopimus on sitova, mutta kuntokeskukset pitävät monesti ehdoistaan todella tiukasti kiinni myös poikkeustapauksissa. Sopimuksissa ei myöskään aina kerrota, mitä määräaikaisuus todella tarkoittaa ja onko siitä mahdollista päästä irti, Väänänen kertoo.

Kuntokeskusten sopimusehdoissa määritellään, että kohtuullinen määräaikainen sopimuskausi on enimmillään yksi vuosi. Silti useiden keskusten halvimmat jäsenyyskaudet ovat jopa kahden vuoden mittaisia.

– Joissain kuntosaleissa jäsenyyttä ei pysty irtisanomaan edes silloin, kun muuttaa sellaiselle paikkakunnalle, jossa ei ole kyseistä salia.

"Pitkästä sopimuskaudesta on etua asiakkaallekin"

Kuopion kuntokeskus Fressiltä kerrotaan, että pitkät sopimuskaudet ovat suosittuja. Fressillä on otettu käyttöön tauotus, jolloin sopimuksen voi laittaa esimerkiksi työttömyyden tai sairauden takia korkeintaan vuoden katkolle.

Muissa tapauksissa kuntokeskus harkitsee tapauskohtaisesti, voiko sopimuksen päättää ennen sen loppumista.

– Sopimuksen perumisesta tulee asiakkailta palautetta ja kyselyjä, mutta ei ihan viikoittain. Tottakai me kerromme asiakkaalle, miten sopimukset toimivat. Joskus ostotilanteessa voi uusille asiakkaille kuitenkin tulla niin paljon tietoa, ettei kaikkia sopimusehtoja ei enää muisteta, kertoo Kuopion Fressin keskusvastaava Heidi Hakkarainen.

Hakkaraisen mukaan ihmiset ovat nykyään kriittisempiä ja valikoivampia kuntokeskukseen liittymisessä. Kun ennen ostopäätös tehtiin nopeasti, nykyään kokeillaan ja vertaillaan erilaisia vaihtoehtoja.

– Nykyään löytyy todella paljon valinnanvaraa, mutta toki taloustilannekin vaikuttaa siihen, että ostopäätöstä mietitään pitkään. Pitkästä sopimuskaudesta on etua asiakkaallekin, kun kuntoilua ei voi ihan heti lopettaa, kun siltä tuntuu. Kyllä ostopäätöksen tehnyt haluaa meihin sitoutua.

Tapauksia kuluttajariitalautakuntaan ja kuntosaleja mustalle listalle

Pitkien sopimuskausien lisäksi kilpailu- ja kuluttajavirasto on joutunut puuttumaan kuntosalien markkinointiin. Uusille asiakkaille saatetaan esimerkiksi tarjota ensimmäisiä kuukausia erittäin edullisesti, mutta sopimuksissa ei kerrota, kuinka kalliiksi jäsenyys lopulta tulee.

– Hinnassa on useissa tapauksissa ollut epäselvyyksiä, eikä pelkästään uusissa kuntosaleissa. Mielestäni kuluttajien pitäisi ylipäätään pystyä liikkumaan kuntosalimarkkinoilla vapaammin, eikä sitoutua yhteen paikkaan liian pitkäksi aikaa, kertoo kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

Suurin osa kuluttajaneuvontaan tulevista yhteydenotoista saadaan selvitettyä neuvomalla asiakasta ja antamalla toimintaohjeita. Kuluttajaoikeusneuvojat pyrkivät ensisijaisesti kannustamaan asiakkaita itse neuvotteluihin, mutta joskus kuluttajaoikeusneuvojan on puututtava asiaan.

Kuntosalisopimukset eivät ole yhtä yksiselitteisiä kuin sohvan osto.

Raija Marttala

– Kyllä me kuukausittain otammme saleihin yhteyttä. Usein sopimuksen tulkinta ei ole kovin yksinkertaista ja se aiheuttaa erimielisyyksiä. Kuntosalisopimukset eivät ole yhtä yksiselitteisiä kuin sohvan osto, kertoo johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Itä-Uudenmaan maistraatista.

Maistraattien kuluttajaneuvonnat hoitavat kuntosalien yksittäistapauksia koskevia erimielisyyksiä, kun taas kilpailu- ja kuluttajavirastoon menevät esimerkiksi kuntosalien kohtuuttomia sopimusehtoja tai sopimatonta markkinointia koskevat ilmoitukset.

Jos asiassa ei päästä sopuun, kuluttaja voi valittaa kuluttajariitalautakuntaan, jolloin asia selvitetään kirjallisella menettelyllä. Tällöin lautakunta antaa riidasta ratkaisusuosituksen. Jos sali ei noudata suositusta, se päätyy mustalle listalle, jota julkaisee muun muassa Kuluttajalehti.