EU hyväksyi vihdoin rekkadirektiivin - Mepit: Suomelle torjuntavoitto

Suomen ja Ruotsin välinen liikenne saa jatkua ennallaan.

Ulkomaat
Rekka.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Rekkojen mittoja ja massoja säätelevä direktiivi on ollut EU:ssa kirjoitettavana vuosia. Tänään parlamentti äänesti direktiivistä ja hyväksyi sen. Jäsenmaiden pitää vielä antaa hyväksyntänsä laille.

Direktiivillä on tarkoitus vähentää liikenteen päästöjä, parantaa energiatehokkuutta ja liikenneturvallisuutta ja nostaa kilpailukykyä.

- Enemmän tavaraa vähemmillä päästöillä turvallisesti. Tämä on yksi harvoja direktiivejä, jotka ovat tuottanut sen lopputuloksen mitä alunperin haluttiin, summaa lain valmistelussa mukana ollut Merja Kyllönen parlamentin vasemmistoryhmästä.

Uusi direktiivi muun muassa sallii rekkojen muotoilun virtaviivaisemmiksi ja kevyen liikenteen kannalta turvallisemmiksi. Se ei rajoita eri maiden sallimia poikkeuksia isoista rekoista.

- Suomen kannalta on olennaista, että Suomi pystyy jatkamaan isoilla autoilla esim. Ruotsin ja Suomen välistä liikennettä. Kalustoa voidaan kehittää edelleen niin, että joka kuljetuksesta saadaan paras hyöty irti. Voisi sanoa torjuntavoitoksi, että ei menetetty saavutettuja etuja, Kyllönen kuvaa.

Liikennevaliokunnan varajäsen Henna Virkkunen (EPP) pitää Suomen kannalta direktiiviä kohtuullisen hyvänä.

- Suomalaisten kannalta hyvä lopputulos oli se, että voidaan jatkaa niin kuin ennenkin. Suomelle suurin huoli oli, että rajoja ei saisi ylittää raskailla rekoilla kuten tähän asti.

Virkkunen arvioi, että kansainvälisiä kuljetuksia direktiivi rajoittaa edelleen.

- Kansallisissa kokorajoituksissa on paljon vaihtelua, se on varmaan kuljetusyrittäjien kannalta hankalaa, Virkkunen sanoo.