Suomessa koulu-uhkauksia tehdään "huomattava määrä"

Koulu-uhkauksia ja vihapuhetta tutkineen professori Pekka Räsäsen mukaan koulu-uhkausten tekeminen on Suomessa vähentynyt viime vuosina, mutta niiden määrä on silti edelleen huomattava.

Ajankohtainen kakkonen
Koulu-uhkauksia ja vihapuhetta tutkinut professori Pekka Räsänen Ajankohtaisen kakkosen studiovieraana.
Koulu-uhkauksia ja vihapuhetta tutkinut professori Pekka Räsänen Ajankohtaisen kakkosen studiovieraana.Kati Laukkanen/ Yle

Suomessa kouluihin kohdistuvia uhkauksia tehdään professori Pekka Räsäsen mukaan huomattava määrä. Ajankohtaisen kakkosen tiistaina haastattelema Räsänen kertoo, että erityisesti Kauhajoen ja Jokelan koulusurmien jälkeen koulu-uhkausten määrässä oli Suomessa nähtävissä selvä kasvu.

– Vuoden 2010 jälkeen uhkausten määrä on vähentynyt, mutta kyllä niitä edelleen on huomattava määrä, valitettavasti.

Räsänen kertoo, että muualla maailmassa potentiaalisten uhkausten tekijöiden tunnistamiseen on käytössä erilaisia profilointityökaluja, mutta ne eivät Räsäsen mukaan ole kovin toimivia.

Räsänen uskoo, että myös Suomessa koulu-uhkaajien tunnistamisessa käytetään erilaisia profilointimenetelmiä.

– Varmasti jonkinlaisia on käytössä ja vielä suuremmalla todennäköisyydellä niitä on kehitteillä.

Viljakkalan tilanne toisaalta tavallinen, toisaalta poikkeuksellinen

Ajankohtaisen kakkosen studiossa keskusteltiin myös Ylöjärvellä sijaitsevan Viljakkalan koulun saamista uhkausviesteistä. Professori Räsänen sanoo Viljakkalan kouluun kohdistuneiden uhkausten olevan tyypillisiä siinä mielessä, että ne tapahtuvat verkon välityksellä. Poikkeuksellista Räsäsen mukaan on kuitenkin se, että viestit eivät ole yksittäisiä, vaan kyseessä on ollut uhkausten sarja.

Viljakkalan kaltaisessa tilanteessa tapahtumista ylitse pääseminen voi olla pitkäkin prosessi. Tapahtumista toipumisessa Räsänen korostaa normaaliin arkeen palaamisen merkitystä.

– Normaaliin päivärytmiin pääseminen on kaiken A ja O.

Ajankohtaisen kakkosen lähetys on katsottavissa Yle Areenasta.