1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. politiikka

Tienvarsimainoksista QR-koodeihin – keinoja vaalimainontaan riittää

Eduskuntavaaliehdokkailla on käytettävänään melkoinen markkinointikeinojen paletti – jos vain rahat riittää. Sosiaalinen media ja uudet älysovellukset tarjoavat massamediaa halvempaa julkisuutta. Lieveilmiöinä syntyy videohittejä tahallisen tai tahattoman huumorin vuoksi.

politiikka
QR-koodi, koodi, QR, YLE
Yle

Varhaisimmat ovat aloittaneet vaalimarkkinoinnin jo pari kuukautta sitten. Tahti kiihtyy, kun ehdokkaat saavat äänestysnumeronsa 19. maaliskuuta.

Perinteiset tienvarsimainokset eivät vielä ole historiaa, mutta niiden rinnalle markkinoinnin ammattilaiset suosittelevat mediamixiä eli laajempaa kokonaisuutta.

– Optimaalinen tulos saavutetaan, kun osataan käyttää kaikkia medioita mahdollisimman hyvin ja kohdennetaan viestit oikeille ryhmille, kertoo avainasiakaspäällikkö Ville Ruuska markkinointiviestintäyhtiö Mediasepät Oy:stä.

Kustannukset yllättävät monet

– Sellaisiakin ehdokkaita on, jotka ovat todella perillä mediakentästä ja he tietävät mitä medioita haluavat käyttää. Osa haluaa vain mainonnan ulkoasun. Sellaiset, jotka eivät ole selvillä mediakentästä, saattavat yllättyä kustannuksista. Mediatilan lisäksi mainonnan suunnittelu maksaa, kertoo Ruuska.

Ruuska muistelee, että joku asiantuntija sanonut uskottavan kampanjan syntyvän vähintään 50.000 eurolla.

– Allekirjoitan sen siinä mielessä, että jos käyttää perinteistä printtimediaa ilmoitussarjoissa, niin kustannukset nousevat. Samoin jos käyttää tv-mainontaa niin syntyy entistä suuremmat kustannukset - riippuen tietenkin onko mainonta kalleimmalla prime time –ajalla, laskee Ruuska.

Älysovelluksia kampanjointiin

Monet ehdokkaat ovat päätyneet käyttämään sekä massamediaa että kohdennettua mediaa yhdessä. Perinteisessä lehti-ilmoituksessa voi olla QR-koodi tai linkki, joka ohjaa esimerkiksi älypuhelimen suoraan ehdokkaan nettisivustolle.

Somesta on tullut kyllä merkittävä.

Ville Ruuska

– Silloin lehdessä ei tarvitse olla välttämättä kuin kuva ja selkeä imagomainos, joka sitten vie koodilla sisältöön suoraan.

Ruuska ei usko, että vielä pelkällä sosiaalisella medialla pääsisi eduskuntaan.

– Somesta on tullut kyllä merkittävä ja se toimii hyvin olemassa oleville verkostoille. Mutta saako pelkästään sen avulla haalittua riittävästi ääniä, niin en usko, pohtii Ruuska.

Videoiden suosío kasvaa

Ylen Vaaligallerian Ville Ruuska arvioi hyväksi ja selkeäksi ja tykkää etenkin videoista.

– Videoita tilataan entistä enemmän yritysmainontaankin ja vaaleissa video antaa ihmisestä syväluotaavamman kuvan kuin pelkkä valokuva.

Jotkut videot tosin lähtevät netissä leviämään sangen helposti joko tahallisen tai tahattoman huumorin vuoksi.

Minusta luottamuksen herättäminen on edelleen tärkeää.

Ville Ruuska

– Kaikki julkisuus ei ole hyvää, kyllähän asialinjalla kannattaa pysyä. Positiivinen muistijälki pitää jättää. Siinä vaiheessa kun äänestäjä menee koppiin, niin sieltä se jälki pitää löytyä, linjaa Ruuska.

– Minusta luottamuksen herättäminen on edelleen tärkeää. Luotettavan oloinen ehdokas, jolla on hyvä ulosanti, vakuuttaa ja tietenkin ne teesit, mitä ehdokas ajaa.

Vaalikoneita Ruuska pitää loistavana keinona nähdä mitä mieltä ehdokas on asioista.

– Koneet on tehty auttamaan ehdokkaan etsinnässä eikä tekemään päätöstä äänestäjän puolesta, toivoo Ruuska.

Ville Ruuskaa haastatteli Radio Keski-Suomessa Esko Pulliainen.

Lue seuraavaksi