Sosialistiseen Kuubaan rakennetaan vapaakauppa-aluetta

Havannan länsipuolelle rakennetaan Kuuban ensimmäistä vapaakauppa-aluetta. Puerto Marielista uskotaan tulevan tärkeä moottori Kuuban uudelle taloudelle.

Ulkomaat
Vapaakauppa-alueen rakennustyöt  näkyvät Marielin kaupunkiin.
Vapaakauppa-alueen rakennustyöt näkyvät Marielin kaupunkiin. Jessica Stolzmann / Yle

Kolmekymmentä vuotta sitten nimi Mariel merkitsi Kuubassa aivan muuta kuin tänä päivänä. Marielin pikkukaupungin rannasta lähti nimittäin 1980-luvun puolivälissä yli satatuhatta ihmistä vaaralliselle matkalle meren ylitse etsimään onneaan Yhdysvalloista. Florida sijaitsee vain 150:n kilometrin päässä Kuubasta.

Nyt Puerto Mariel symbolisoi Kuuban talouden avautumista ulkomaailmalle. Marieliin rakennetaan Kuuban historian suurinta investointia, vapaakauppa-aluetta. Rakentaminen aloitettiin vuonna 2013, viime vuonna valmistui konttiterminaali, ja koko komeuden pitäisi olla täydessä toiminnassa viimeistään vuonna 2018.

Silta sosalismin ja markkinatalouden välillä

Silloin sen pitäisi olla kukoistava teollisuus-, maatalous,- turisti-, koulutusalue, jossa kaiken lisäksi on yksi alueen suurimmista satamista.

Kartta
Yle Uutisgrafiikka / Kuuban hallitus

Puerto Marielista tulee silta sosialistisen Kuuban ja ulkomaailman välillä, sanoo taloustieteilijä Hugo Pons.

– Puerto Mariel hyödyntää Panaman kanavaa, mutta myös Nicaraguan kanavaa, jota kiinalaiset paraikaa rakentavat.

Pons kertoo, että vapaakauppa-alue on herättänyt suurta kiinnostusta eri maissa kuten Kiinassa, Venäjällä, Ranskassa, Saksassa, ja Brasiliassa.

– Toivon mukaan saamme yhteistyötä myös yhdysvaltalaisten yritysten kanssa, jos ja kun maiden suhteet paranevat, hän lisää.

Toistaiseksi hyväksyttyjä investointihakkeita on kahden- ja kolmenkymmenen välillä. Kaikkiaan vireillä on yli 200 mahdollista investointia, sanoo Hugo Pons. Hän ei näe ristiriitaa siinä, että sosialistiseen maahan rakennetaan vapaakauppa-aluetta, joka antaa ulkomaalaisille yrityksille erityisiä vero- ja muita etuja.

– Ei missään ole sanottu, että sosialismissa ei voisi olla vapaakauppa-aluetta. Kyse on siitä, millä tavoin alueen tuomat tulot jaetaan. Ne on pistettävä palvelemaan koko yhteiskuntaa, Pons sanoo.

Taloustieteilijä Hugo Pons odottaa paljon Puerto Marielilta.
Taloustieteilijä Hugo Pons odottaa paljon Puerto Marielilta.Jessica Stolzmann / Yle

Ponsin mukaan Kuubassa voisi tulevaisuudessa olla useita muitakin vapaakauppa-alueita.

Brasilia rahoittaa Puerto Marielin

Brasilian presidentti Dilma Rousseff kävi avaamassa Puerto Marielin terminaalin tammikuussa 2014. Silloin hän sanoi Brasilian osuuden olevan ensimmäisessä vaiheessa 800 miljoonaa dollaria, ja toisessa vaiheessa 290 miljooonaa. Kuuba itse osallistuu 15 prosentilla kustannuksiin.

Brasilialla ja Kuuballa on erityisen läheiset suhteet, jotka ovat lähentyneet edelleen presidentti Rousseffin aikana. Kuubassa kerrotaan, että jouduttuaan aikoinaan Brasilian sotilasdiktatuurin kiduttamaksi Rousseff tuotiin heikossa kunnossa Kuubaan hoidettavaksi.

Puerto Marielin lisäksi Kuuba ja Brasilia ovat alkaneet tehdä yhteistyötä terveydenhoidon alalla. Kuuba maksaa ainakin osan Puerto Marielin kustannuksista kuubalaisten lääkäreiden työllä. Heitä työskentelee paraikaa Brasilian slummeissa noin 10 000, ja Brasilia haluaa useita tuhansia lisää.