1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pahvilaatikkojen pakkaamisesta tuotetuntemukseen – kivijalkaliike ja verkkokauppa hitsautuneet kokonaisuudeksi

Yrityksen kivijalkaliike ja verkkokauppa voivat tukea toisiaan. Verkkokaupan perustaminen antoi kajaanilaisyrittäjälle mahdollisuuden pysyä kotikaupungissaan ja kivijalkaliike puolestaan tukee asiakaspalvelua myös verkossa sekä monipuolistaa yrityksen palveluita.

Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Autojen hifi-laitteita myyvä ja asentava Fanatic Audio aloitti toimintansa Kajaanissa 16 vuotta sitten. Vuonna 2005 toiminta laajeni myös verkkokaupan puolelle.

– Huomasimme vahvuuksiamme olevan se, että meillä on molemmat: sekä kivijalkakauppa että verkkokauppa. Kivijalkakaupassa pystymme paitsi myymään tuotteita, myös käyttämään, asentamaan ja säätämään niitä. Meidän myyjämme ovat myös asentajia. Tuen antaminen puhelimen, chatin ja sähköpostin välityksellä onkin paljon helpompaa, kun ne laitteet ovat oikeasti tuttuja ja käytössä meillä, kertoo Ilja Itkonen Fanatic Audiosta.

Hänen mukaansa kivijalkakaupassa opitaan tuntemaan tuotteet, jolloin niiden myyminen verkkokaupassa erityisesti tuotetuen osalta on paljon helpompaa.

– Idea on se, että jos meiltä jotain ostaa, niin tuotteiden käyttämiseen saa neuvoja ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin apua. Se ei olisi tietenkään mahdollista, jos emme tuntisi niitä tuotteita, vaan pakkaisimme vain niitä pahvilaatikoihin ja lähettäisimme paikasta toiseen. Ne ovat tuotteita, joita itse asennamme ja käytämme, Itkonen linjaa.

Verkkokauppa auttoi pysymään Kajaanissa

Fanatic Audion palveluun kuuluu asentamo, jonne asiakkaita tulee ympäri Suomea. Erityisesti isotöiset asennukset teetetään mieluiten asentamossa.

– Varsinkin autojen totaalisia äänenvaimennuksia teemme paljon, koska ne vaativat paljon töitä. Puramme autosta koko sisustan pois, puhdistamme peltipinnat ja vaimennamme ne. Sitten koko sisusta kasataan takaisin, Ilja Itkonen mainitsee.

Pelkkä paikallistason myynti ei pystyisi pitämään yllä näin kapean sektorin erikoisliikettä.

Ilja Itkonen

Verkkokauppa myös antaa asiakkaalle enemmän mahdollisuuksia maksutapoihin.

– Jos asiakas haluaa käyttää erilaisia luototustapoja, hän voi tilata ja maksaa tuotteet verkkokaupassa, me varaamme ne tänne valmiiksi. Sitten sovimme päivästä, jolloin asiakas voi tuoda autonsa meille ja lyömme soittimet paikoilleen, Itkonen selittää.

Verkkokauppa on avannut paljon mahdollisuuksia kaupankäyntiin, mutta suurin merkitys lienee sillä, että sen avulla yritys on voinut pysyä kotikaupungissaan.

– Verkkokaupan ansiosta pystymme toimimaan Kajaanissa. Verkkokauppa on yrityksen liikevaihdosta kolme neljäsosaa. Pelkkä paikallistason myynti ei pystyisi pitämään yllä näin kapean sektorin erikoisliikettä, Itkonen myöntää.

Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Ruotsalaiset ovat erilaisia asiakkaita kuin suomalaiset

Fanatic Audio laajensi verkkokauppansa myös Ruotsiin. Ilja Itkonen näkee erot Suomen ja Ruotsin välillä nettikaupassa melko isoina.

– Kyllä se eroaa aika paljonkin. Suomalainen asiakas on hyvin asiakeskeinen. Kun hänelle toimitetaan se, mitä hän on ollut vailla, niin hän on tyytyväinen. 

Ruotsalainen ostaa mieluiten ruotsalaiselta, vaikka hinta olisi vähän kovempi kuin jossain muualla.

Ilja Itkonen

Ruotsalainen asiakas taas vaatii huomattavasti paljon kohteliaampaa käytöstä, kiittelemisiä ja kehumisia puolin ja toisin ja terveisien lähettämistä. Siinä kulttuurissa on meilläkin on ollut paljon opettelemista, Itkonen sanoo.

Ruotsalainen poikkeaa suomalaisesta kulutustottumuksiltaan muutenkin.

– Ruotsalainen on kulutustottumuksiltaan paljon kotimaauskollisempi kuin suomalainen, tutkimuksienkin mukaan. Ruotsalainen ostaa mieluiten ruotsalaiselta, vaikka hinta olisi vähän kovempi kuin jossain muualla. Suomalaiselle verkkokaupassa ei ole niin tärkeää, mistä se tavara tulee, kunhan se tulee nopeasti ja hinta on oikea, Itkonen vertaa.

Hän on silti tyytyväinen haasteista.

– Ruotsin markkinoille siirtyminen vaati täysin erilaista orientoitumista, mutta toisaalta se on hyvää oppiakin kokea erilaisia tilanteita, Ilja Itkonen sanoo.

Verkkokauppias on aina valppaana

Verkkokaupan voi kuka tahansa perustaa hetkessä, mutta mitään helppoa työtä se ei ole.

– Toinen juttu onkin se, että sinne saa asiakkaita ja sitä kautta jotain myytyä.  Se, että kauppa löytyy missä tahansa verkkohaussa vaatii tekemistä, samoin kuin se, että on oikeaa tavaraa oikean hintaisena ja nopeasti saatavana, Ilja Itkonen huomauttaa.

Kyllä tämä aika kaukana on siitä ajatuksesta, että perustetaanpa valmis verkkokauppa nettiin ja aletaan elää koroilla

Ilja Itkonen

Itkosen mielestä verkkokauppa on jopa kivijalkakauppaa haastavampi, koska siellä kaikki tapahtuu niin nopeasti. Hänellä itsellään kulkee oma verkkokauppa koko ajan mukana läppärissä. Näin verkkokaupan päivittäminen on helppoa samoin sosiaalisen median seuraaminen.

– Itsensä esilletuominen on hirveän tärkeää, mutta kuitenkin niin, ettei tuputa liikaa. Siinä, mitä julkaisee, pitää olla ideaa ja sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä. Sen pitää olla mielekästä ja liittyä jollain tavoin siihen aiheeseen, mitä myydään. Kyllä tämä aika kaukana on siitä ajatuksesta, että perustetaanpa valmis verkkokauppa nettiin ja aletaan elää koroilla, Itkonen nauraa.

– Kyllä se enemmänkin tarkoittaa töitä seitsemänä päivänä viikossa. Koko ajan pitää olla hereillä ja toimia silloin, kun ihmiset ovat koneella, eli iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä ei ole kahdeksasta neljään -työtä, Ilja Itkonen sanoo.