Älä höntyile, jos lentosi peruuntuu lakon vuoksi

Jos lentosi peruutetaan, sinulla on oikeus korvaaviin lentoihin – myös lakkotilanteessa. Liika kiirehtiminen omin päin voi tulla kalliiksi.

Lentoliikennehäiriöt
Ihmisiä lähtöselvityksessä
YLE

Lentomatkustajien oikeudet on määritelty yhteisesti EU:n sisällä ja lentoyhtiöltä edellytetään tiettyjä toimia, oli lennon peruuntumisen syy mikä tahansa.

Lentoyhtiön ilmoitusta kannattaa odottaa tovi ennen kuin alkaa itse järjestellä kotiinpaluutaan. Siinä säästää – jos ei hermoja – niin useimmiten rahaa.

– Lennon peruuntumisesta pitää ilmoittaa ja jatko-ohjeet antaa asiakkaalle, jotta korvaavasta reitityksestä tai erilaisista valintamahdollisuuksista voidaan sopia. Yleensä lentoyhtiö lähettää tekstiviestin tai sähköpostin, kertoo lakimies Saija Kivimäki Euroopan kuluttajavirastosta.

Kivimäen mukaan matkustajan on myös hyvä seurata lentoyhtiön verkkosivuja ja olla itse yhteydessä lentoyhtiön asiakaspalveluun.

Lentoyhtiön tulee järjestää asiakkaalle korvaava lento ja reititys ”mahdollisimman pian”.

Ongelmalliseksi Kivimäen mukaan tilanteen tekee se, ettei asetuksissa määritellä sitä, mitä ”mahdollisimman pian” täsmällisesti ottaen tarkoittaa.

– Se harkitaan tapauskohtaisesti, mutta yleisesti ottaen sen voitaneen tulkita tarkoittavan peruuntumisesta seuraavaa konetta, mikäli siinä on tilaa.

Vaihtoehtoisesti asiakas voi siirtää paluutaan myöhäisempään, itselle sopivaan ajankohtaan, jos paikkoja on saatavilla.

Jos asiakas ei suostu korvaaviin vaihtoehtoihin, hän voi saada maksetun lipun hinnan takaisin, mutta menettää samalla oikeutensa huolenpitoon odotusaikana. Huolenpidolla tarkoitetaan esimerkiksi aterioita ja virvokkeita tai majoitusta kuljetuksineen kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan.

Entä jos nettisivutkin kaatuvat?

Usein lakko tukkii lentoyhtiön puhelinlinjat ja saattaa kaataa nettisivutkin niin, että yhteydenotto on täyden työn takana.

Harvalla on mahdollisuutta jäädä arvuuttelemaan ja odottelemaan yhteyksien palautumista. Silloin saattaa olla helpompaa toimia itse.

Mutta jos hakee jälkikäteen korvauksia, on parasta olla pitävät perustelut.

– Pääsääntö on se, että jos lentoyhtiö ei tarjoa matkustajalle mahdollisuutta valita hinnan palautuksen ja uudelleenreitityksen välillä, matkustaja voi vaatia kohtuullisia kuluja itse tekemästään uudelleenreitityksestä. Jos hakee korvauksia jälkikäteen, on pystyttävä osoittamaan, että lentoyhtiö on laiminlyönyt velvollisuutensa, ja että on omalta osaltaan tehnyt kaikkensa yhteyden saamiseksi, Saija Kivimäki toteaa.

Viime kädessä asiaan voi hakea oikeuttaa kansallisesta valvontaelimestä, joka ei välttämättä sijaitse kotimaassa. Valituksen käsittelee sen EU-maan kansallinen valvontaelin, jossa ongelmatilanne syntyi, pienin poikkeuksin.

Kivimäki myöntää, että ongelmatilanteet ovat usein monimutkaisia ja ratkaisuja täytyy tarkastella tapauskohtaisesti.

– Ongelmatilanteissa kuluttajat voivat kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen, joka arvio miten yksittäisessä riita-asiassa on tarkoituksenmukaista edetä, hän neuvoo.