"Olen ollut 35 vuotta alalla, joten kyllä minä jotain kirjoista tiedän" – lukuopas etsii asiakasta miellyttävät opukset

Maailma pursuaa kirjoja, mutta silti tuntuu, ettei uutta luettavaa ole. Kirjaston hyllyt tuntuvat kaatuvan päälle, kun satojen kirjojen joukosta yrittää etsiä sitä yhtä mielenkiintoista opusta. Kokkolan kaupunginkirjasto yrittää estää tuskastumista uudella lukuopas-palvelulla.

kulttuuri
Nainen on kirjastossa.
Johanna Latvala / Yle

Kokkolan kaupunginkirjaston kirjastovirkailija Helinä Mustajärvi luki Helsingissä Kallion ja Itäkeskuksen kirjastoissa aloitetusta lukuvalmentaja-palvelusta ja kiinnostui siitä välittömästi.

– Mietin, että miksemme mekin ottaisi tätä käyttöön. Tarvitsimme kuitenkin puolisen vuotta miettimisaikaa. Pohdimme, onko palvelu liian vaativa, onko meillä siihen tarpeeksi aikaa ja ammattitaitoa, Mustajärvi muistelee.

Päivittäin asiakkaat tulevat nyppäämään hihasta, että suosittele jotain hyvää kirjaa.

Lopulta usko omaan ammattitaitoon löytyi. Helsingin lukuvalmentaja-nimike muunnettiin Kokkolan kirjastossa lukuoppaaksi.

– Olen ollut alalla 35 vuotta, joten kyllä minä jotain kirjoista tiedän. Käyttöönottoa puolsi myös se, että töiden automatisoituessa meille jää aikaa vanhoilta rutiineilta, joten voimme käyttää osaamistamme asiakaspalvelun parantamiseksi. Itse en ole kovin ulospäin suuntautunut henkilö, joten tämä on minulle sopivaa työtä, kun saan ottaa aikani kirjojen etsimiseen asiakkaalle ja muistella omia lukukokemuksiani.

Mustajärvi on kaivannut nimenomaan aikaa kirjasuositusten laatimiseen.

– Asiakkaat tulevat päivittäin nyppäämään hihasta, että suosittele jotain hyvää kirjaa. Ei sitä noin vain osaa sanoa, sitä menee lukkoon kun asiakas kysyy nopeasti. Siihen tarvitsee aikaa ja pitää tietää mitä asiakas toivoo. Monesti vasta asiakkaan lähdettyä olen muistanut jonkun kirjan, jota olisin halunnut suositella.

Lukuopas kaipaa myös palautetta

Mistä kirjoista pidät? Mistä et? Mitä muuta? Noista kolmesta lyhyestä kysymyksestä koostuu lomake, jonka perusteella lukuopas etsii asiakkaalleen kahdenkymmentä kiinnostavaa kirjaa.

– Listan saatuani katson ensin oman kirjastomme kokoelmat, sitten etsin tietoa netistä ja luen arvosteluja. Kysyn apua myös kollegoilta, mikäli eteen sattuu aineistoa, jota en itse tunne. Olen antanut itselleni viikon armonaikaa etsiä kirjat, Mustajärvi selittää lukuoppaan toimintaa.

Lukuopas soveltuu heille, joilla ei ole aikaa haahuilla kirjastossa.

Kun kirjalista on valmis, lukuopas joko lähettää sen asiakkaan sähköpostiin, tekee tälle kirjakassin tai asiakkaan halutessa lukuopas varaa keskusteluajan.

– Tämä on sen verran uusi käytäntö meillä, että en ole vielä tavannut yhtään asiakasta. Helsingissä lukuvalmentajan keskusteluissa kirjojen valinta perustellaan ja niistä keskustellaan. Siinä samalla voi tulla myös uusia mieltymyksiä esille. Tietysti olisi mukavaa saada myös palautetta valitsemistaan kirjoista, Mustajärvi pohtii.

Keille lukuopas on tarkoitettu?

– Lukuopas soveltuu heille, joilla ei ole aikaa haahuilla kirjastossa. Samoin sellaisilla, joilla on kapea mieltymys ja se tietty kapea sarja alkaa loppua. Sitten voisi olla aika miettiä jotain muuta.