1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Puhelinliittymät ovat jatkuvasti tarjouksessa – viranomainen tarkkailee markkinoinnin laillisuutta

Operaattorit tarjoavat usein esimerkiksi puhelin- ja laajakaistaliittymiä vuodeksi erikoishintaan. Jatkuva tarjoushinnoittelu kiinnostaa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa.

Kuva: Pekka Kauranen / Yle

Operaattoreiden puhelin- ja laajakaistaliittymät ovat usein tarjouksessa. Vanhan määräaikaisen tarjouksen päätyttyä operaattoreilla on yleensä seuraava tarjous valmiina.

Kuluttajan kannalta ongelma on se, että jatkuvaa liittymien alennusmyyntiä voidaan pitää harhaanjohtavana markkinointina. Herää kysymys, onko liittymän hinta koskaan "normaali".

Liittymien markkinoinnin kiemurat on pantu merkille Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.

Jos tuote on tarjouksessa vuodesta toiseen, niin silloinhan kyseessä on normaalihinta.

Miina Ojajärvi

– Ongelma on havaittu, ja seuraamme liittymien markkinointia koko ajan, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi.

Lain mukaan markkinoinnissa ei saa luoda kuvaa, että tarjous on rajattu, jos se ei todellisuudessa ole rajattu.

– Jos tuote on tarjouksessa vuodesta toiseen, niin silloinhan kyseessä on normaali hinta, Ojajärvi sanoo.

Kulutustavaran markkinoinnissa liian pitkään jatkuva tarjous on helppo huomata. Ojajärven mukaan esimerkiksi sohva ei saa olla vuodesta toiseen tarjouksessa.

Liittymien kohdalla valvonta on kinkkisempää, koska operaattorit vaihtelevat liittymien tyyppejä ja nimiä tiuhaan.

– Kuluttajan kannattaa olla tarkkana. Ei kannata mennä siihen vipuun, että vertaa tarjoushintaa siihen mainoksessa esillä olevaan normaalihintaan, Ojajärvi neuvoo.