Moni rattijuoppo toivoo voivansa palata ratin taakse alkolukon turvin – suunnitelma kaatuu usein rahaan

Eduskunnan lakivaliokunta haluaa suitsia rattijuoppoja lisäämällä alkolukon käyttöä. Osa rattijuopumustuomion saaneista voi oikeuden luvalla asennuttaa alkolukon autoonsa omalla kustannuksellaan ja välttää näin ajokiellon.

liikenne
Taksin alkometri
Alex Turunen / Yle

Etelä-Karjalassa alkolukon suosio on hiipunut viime vuosina. Poliisin mukaan yhtenä syynä on laitteen kalleus.

– Kun kansalainen jää kiinni rattijuopumuksesta, niin ensin tulee huoli siitä ajokortista ja tarpeesta ajaa ja he ovat siinä vaiheessa kiinnostuneita alkolukkomahdollisuudesta ennen kuin selviää tämän järjestelmän kalleus ja tietyllä tavalla vaikeuskin, ylikonstaapeli Pertti Karvonen Kaakkois-Suomen poliisista selittää matalan suosion taustoja.

– Alkolukon käyttö ja asentaminen on varsin arvokasta. Vuositasolla se maksaa noin 2000 euroa ja se on käytettävä huollossa kahden kuukauden välein. Ajokielto, joka määrätään alkolukolla kestää vähintään vuoden ja maksimissaan kolme vuotta, niin siinä kertyy aika suuriakin kustannuksia, Karvonen kertoo.

Koulukuljetuksissa alkolukko on pakollinen

Nykyisin alkolukko on pakollinen esimerkiksi koulukuljetuksissa. Tämä aiheuttaa kuitenkin ylimääräisiä kuluja taksiyrittäjille. Alkolukko ei useinkaan maksa itseään takaisin, sillä taksiyrittäjillä koulukyytejä on usein vain satunnaisesti.

– Aika omituinen keksintö ja hassua, että tämä on vain meille. En pidä yhtään järkevänä, mutta pakko se on olla, jos haluaa näitä töitä tehdä, lappeenrantalainen taksiyrittäjä Juho Turkkila sanoo.

Turkkila kannattaa alkolukkoa kaikille autoilijoille, mutta pelkästään ammattikuljettajiin kohdistuva alkolukkopakko on herättänyt hänen mukaansa närää taksiyrittäjien keskuudessa.

– Tietyissä tilanteissa, jos kuskaa samaa ihmistä niin välillä se lukko pitää olla ja välillä ei. Kesken koulupäivän ei tarvitse olla, mutta kouluun viedessä ja hakiessa pitää olla, vanhemmille ei tarvitse olla, ei me ymmärretä tätä.

Poliisin mukaan alkolukon pakollisuus kaikissa autoissa säästäisi ihmishenkiä.

– Nykyäänkin noin neljäsosassa kuolonkolareista on alkoholi mukana, Karvonen toteaa.

Alkolukon käytöstä jälkiasennuksena voidaan päättää kansallisesti. Alkolukon asentaminen uusiin autoihin tehdasasetuksena vaatisi kuitenkin EU-tasolla tehdyn yhtenäisen päätöksen.