Oppitunnit lopetettiin – koululaiset innostuivat opiskelemaan

Lehtisaaren koululla Jyväskylässä ei tällä viikolla pidetä ainoataan tavallista oppituntia. Sen sijaan oppilaat kehittävät koko viikon ajan peliä, jossa jahdataan terveyttä ja hyvinvointia uhkaavia mörkkejä. Erilaisen kouluviikon tarkoitus on räjäyttää vanhat oppimisen tavat.

Kotimaa
Koululaisia tekemässä töitä tablet-tietokoneilla.
Faktatiimi selvittää taustatietoja Mörkkijahti-pelin liikuntatehtävää varten.Yle

Lehtisaaren koulun luokassa käy tasainen puheensorina. 4 - 9 -luokkalaisista koostuva oppilasryhmä työskentelee sulassa sovussa ikäeroista huolimatta. Kun toimittaja kysyy, mitä luokassa on tekeillään, neljäsluokkalainen Pyry Särkijärvi ottaa tilanteen haltuun. Hän lähtee haastattelemaan työtiimejä:

– Faktatiimi, mitä olette tehneet ja mitä pitää vielä tehdä? Entä mediatiimi, missä mennään?

Tiimit raportoivat Pyrylle. Menossa on tietojen hankintaa petoeläimistä ja viruksista. Mediatiimi valmistelee videota. Ryhmän yhteisenä tehtävänä on kehittää liikunta-aiheinen pelipiste, jonka ongelma muiden koululaisten pitäisi ratkaista. Pyry kuuluu organisointitiimiin, joka ohjaa muiden toimintaa ja rakentaa pelille kehystarinaa. Perjantaina pelin pitäisi olla valmiina muiden koululaisten pelattavaksi.

Ruokatunnit on niin kuin ennenkin

Pyry Särkijärvi

Luokassa on opettajakin, mutta hän on istahtanut luokan nurkkaan ja yrittää olla häiritsemättä työskentelyä. Tällä viikolla Lehtisaaren koululla kaikki on toisin.

– Paitsi ruokatunnit, ne on niin kuin ennenkin, Pyry täsmentää.

Tavoitteena räjäyttää perinteisen koulun rakenteet

Lehtisaaren koululla on meneillään kokeilevan oppimisen viikko. Tavalliset luokat on hajotettu ja oppilaat ovat kerääntyneet erilaisia terveysaiheita käsitteleviin ryhmiin mielenkiintonsa mukaan.

Oppitunteja ei ole, välitunteja ei pidetä. Koulu alkaa yhdeksältä ja loppuu yhden-kahden aikoihin. Siinä välissä oppilaat organisoivat toimintansa itse. He kehittävät nettipeliä, jota koko koulun on tarkoitus pelata perjantaina. Koko projektin tavoitteena on räjäyttää perinteisen koulun rakenteita.

– Tällä viikolla koulua ei pidetä, mutta täällä kyllä opitaan. Erityisesti opitaan vuorovaikutustaitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja tietotekniikan taitoja, jotka ovat uudessa opetussuunnitelmassa hyvin keskeisellä sijalla, kuvailee Lehtisaaren koulun rehtori Tarja Seppälä-Pänkäläinen.

Tällä viikolla koulua ei pidetä, mutta täällä kyllä opitaan

Rehtori Tarja Seppälä-Pänkäläinen

Uusi toimintatapa on haastanut niin oppilaat kuin opettajatkin. Hiki on noussut otsalle useaan otteeseen, mutta viikon puolivälissä ponnistus näyttää jo kantaneen hedelmää.

Yksi tavoitteista on saada oppilaat kantamaan itse vastuuta opiskelustaan. Alkuhämmennyksen jälkeen tavoite näyttää toteutuvan, uskoo yksi teemaviikon kehittäjistä, matemaattisten aineiden opettaja Merja Jokinen.

– Sitten kun se oma tehtävä ja uusi rooli löytyy niin tämähän toimii ihan loistavasti! Oppilaat ottavat itse vastuuta tekemisestään ja pyytävät apua tarvittaessa. Minusta silloin opitaan niitä asioita, jotka itselle on tärkeitä, hän sanoo.

Koulutyötä jatketaan kotona Skypessä

Oppilaat antavat Lehtisaaren koulun peliviikolle kiitettävän arvosanan. Jos tavallinen kouluviikko on kahdeksikon arvoinen, nyt koulunkäynti saa arvosanakseen vahvan ysi puolen.

– On hyvä, että tulee vaihtelua koulunkäyntiin. Oppii vähän uusia asioitakin. Yhteistyö on yksi niistä tärkeimmistä opeista, arvioi seitsemäsluokkalainen Aukusti Parikka.

Aukusti ja Eemil Rintala kuuluvat oman ryhmänsä mekaniikkatiimiin ja vastaavat osaltaan Mörkkijahti -pelin teknisistä ratkaisuista. Työ on temmannut mukaansa ja pojat ovat jatkaneet koodaamista joka päivä myös kouluajan ulkopuolella:

– Eemil näytti mulle tämän sovelluksen ja aloitin maanantai-iltana tähän tutustumisen. Eilen tehtiin Skypessä neljä tuntia töitä niin, että toinen teki ja toinen seurasi, Aukusti hehkuttaa.

OPS joustaisi, rutiinit eivät

Ensi vuonna käyttöön otettava uusi opetussuunnitelma kannustaa kouluja mm. oppiaineiden raja-aitojen kaatamiseen, kokonaisvaltaiseen oppimiseen ja tietotekniikka- ja viestintätaitojen kehittämiseen. Lehtisaaren koulun erikoinen viikko on yksi keino valmistautua tulevaan.

Jo nykyisellään opetussuunnitelma antaisi mahdollisuuden opetuksen toteuttamiseen hyvin luovilla tavoilla. Miksi usein kuitenkin päädytään perinteiseen malliin, jossa opettaja luennoi ja oppilaat kuuntelevat?

On totuttu siihen, että opettaja on se, joka hommaa vetää. Ja oppilaat ovat tottuneet siihen, että voivat olla luokassa passiivisessa roolissa

Rehtori Tarja Seppälä-Pänkäläinen

– Se on aika helppoa meille aikuisille ja myös lapsille. On totuttu siihen, että opettaja on se, joka hommaa vetää. Ja oppilaat ovat tottuneet siihen, että voivat olla luokassa passiivisessa roolissa, arvioi rehtori Tarja Seppälä-Pänkäläinen.

Peliviikon tyyppisissä tempauksissa opetussuunnitelman alaiset oppiaineet ovat integroituna yhden ilmiön käsittelyyn. Pelin kehittämisen ohella tulee kuin vahingossa opiskeltua mm. äidinkieltä, biologiaa ja terveystietoa. Varsinaisia oppimistuloksia tärkeämpää on kuitenkin yhteinen tekeminen.

– Arvokasta on se, että olemme koko koulu tässä yhdessä. Tämä ei ole vain perinteinen teemaviikko, vaan tässä yritetään ainakin päästä syvemmälle kuin vain raapaisemaan teeman pintaa, Seppälä-Pänkäläinen linjaa.

Lehtisaaren koulun kokeilevan oppimisen viikosta raportoidaan Opetushallituksen alaiselle Kehittäjäkouluverkostolle.