Lapin matkailun miljoonahanke: Lapin houkuttavuus kasvoi maailmalla

Lapin matkailun iso markkinointihanke on loppumassa. The North of Finland -matkailuhankkeen vetäjän mukaan kuva Lapista houkuttelevan matkakohteena on vahvistunut ulkomailla.

Kotimaa
Revontulet Sirkassa
Nämä "reposet" tuntu rynnivän kaikkialta samhan läjhän, niin että jalusta on kuvatessa kaatua kameran kera ja mies meinaa hirttyä lankalaukaisijan johtoon.Pauli Hänninen, Sirkka

– Maailmalla vallitsevasta vaikeasta taloustilanteesta huolimatta kansainväliset yöpymiset lisääntyivät Lapissa vuosien 2011 ja 2014 välillä 14 prosenttia, brittien yöpymiset jopa 24 prosenttia. Kuva Lapista houkuttelevana matkakohteena on vahvistunut. Lapin ja Koillismaan alueen harkinta talvi- ja kesälomakohteena on kasvanut etenkin Iso-Britannian, Hollannin ja Saksan markkinoilla, hankkeen markkijointijohtaja Hanna-Mari Talvensaari Lapin liitosta sanoo tiedotteessa.

Talvensaaren mukaan Lappi yhdistetään tänä päivänä entistä voimakkaammin Suomeen ohi kovimpien kilpailijoidemme Ruotsin ja Norjan.

Lapland – The North of Finland -hankkeen tavoitteena oli Suomen Lapin esiin nostaminen ja mielikuvien kohentaminen valituissa kohdemaissa sekä alueen matkailijamäärien kasvattaminen pitkällä aikavälillä. Nelivuotisen, EU-rahoitteisen hankkeen kohdemaat olivat Iso-Britannia, Hollanti, Saksa, Venäjä sekä Japani talvikaudella 2014. Lappi tuotiin esiin Euroopan viimeisenä erämaana, jonka voi kokea modernin infrastruktuurin ja monipuolisten matkailupalveluiden avulla.

Hankkeessa revontulibussi esitteli Lapin elämyksiä Iso-Britanniassa, ja kännyköihin ladattavan, revontulia esittelevän Laplication-sovelluksen. Meet the Locals -kampanjassa ulkomaalaiset vaihtoivat kotinsa viikoksi lappilaisten kanssa, ja Locals on Call -kampanjassa matkailijat saivat paikallistietoa suoraan lappilaisilta. Näiden esimerkkien lisäksi Lappiin on hankkeen aikana tutustunut lähes 130 kansainvälistä toimittajaa.

Lapland - The North of Finland -hanke maksoi seitsemän miljoonaa euroa. Hanketta rahoittivat Euroopan aluekehitysrahasto, Lapin liitto ja Pohjois-Pohjanmaan liitto, Lapin ja Koillismaan kunnat sekä Visit Finland.

Lapin matkailua aiotaan markkinoida hankkeen jälkeen matkailualueiden, kuntien, Finavian ja Visit Finlandin rahoilla. Lapin matkailumarkkinointi aloittaa toukokuussa omana yksikkönään House of Lapland -organisaatiossa.

KORJAUS 13.3. klo 12:47: Hanke ei ole vielä loppunut, mutta loppumassa.