Kotimainen läskipyörä tulee sittenkin kesäksi – ennakkotilauksia jo tuhansia

Kotimaiset fatbiket eli läskipyörät ehtivät sittenkin ennen kesää Suomen markkinoille. Jari Komulaisen omistama Solo-International Oy aloittaa fatbike-tuotannon Salossa jo ensi viikolla. Samassa tehtaassa on valmistettu jo pari vuotta Soliferin mummopyöriä ja kaupunkipyöriä.

polkupyörät
Läskipyörän neljän tuuman renkaat kannattavat lumessa lumikenkien tapaan.
Läskipyörän neljän tuuman renkaat kannattavat lumessa lumikenkien tapaan.Arvo Vuorela / Yle

Fatbike –tilauksia Saloon on tullut jo noin 3.000. Myyntiin pyöriä on tulossa maaliskuun lopussa. Hinta asettuu alle 500 euron eli alle nykyhintojen. Pyöriä saa tällä hetkellä noin puolellatoista tuhannalla eurolla elllei turvaudu verkkokauppojen runsaaseen tarjontaan.

Amerikassa buumi on ollut jo muutaman vuoden.

Jari Komulainen

– Lisää tilauksia tulee joka päivä ja pyörät menevät kaupparyhmittymille ympäri Suomea.

Pyörätuotanto pyörähtää käyntiin ensi viikolla, kun loput osat on saatu tullista.

– Osat on tilattu jo lokakuussa, heti Las Vegasin pyörämessujen jälkeen. Onneksi Amerikassa buumi on ollut jo muutaman vuoden, joten komponenttien saanti sieltä on helppoa, kertoo Komulainen.

Kotimaisia osia pyörissä tulevat olemaan vannenauha, pinnat ja heijastimet.

Alihankkijaverkosto kehittyy jatkuvasti ja kuluttajien ei enää tarvitse jännittää löytyykö neljän-viiden tuuman renkaita kuluneiden tilalle. Isot maailmanmerkit ovat ryhtyneet valmistamaan myös läskirenkaita.

Kaikki ei jää Las Vegasiin

Las Vegasin messuilla fatbiket olivat isosti esillä kaikilla osastoilla, joten 25 vuotta pyöräalalla toiminut Komulainen koki lopullisen heräämisen.

– Olen seurannut tätä ilmiötä. Tämähän on ollut jo neljä viisi vuotta suosittu Pohjois-Amerikassa, varsinkin siellä missä on lunta eli Kanadassa, Alaskassa ja USA:n pohjoisosissa.

Jari Komulainen on pyöräillyt fatbikella koko talven.
Jari Komulainen on pyöräillyt fatbikella koko talven.

Viime vuonna kiinnostus levisi lumettomillekin alueille.

Komulainen kertoo, että Salon tehtaalla valmistui viime vuonna 10.000 polkupyörää. Tänä vuonna määräksi arvioidaan 15.000. Tehdas työllistää parikymmentä henkilöä. Läskipyörien tuotannolla tehdas pystyy välttämään hiljaisten syksyjen parin kolmen kuukauden lomautukset, sillä fatbiket kiinnostavat myös talviliikkujia.

Komulainen on koko talven ajellut läskipyörällä töihin sekä tehnyt lenkkejä lumella ja jäällä.

– Etelä-Suomessa kun ei oikein pääse suksien päälle, niin tällä voi ulkoilla kaikilla keleillä.

Perusläskipyöriä

Salossa ryhdytään valmistamaan kahta perusfatbike-mallia – yksivaihteista ja seitsemän vaihteista. Pyörät saavat tuotemerkikseen energiajuoman nimen.

Joitain ajatuksia on piirustuspöydällä kautta 2016 silmällä pitäen.

Jari Elamo, Helkama Velox

– Yksivaihteinenkin riittää osalle, koska ei sillä kuitenkaan mihinkään Tour De France –kilpaan lähdetä. Yksivaihteisessa on vähän huollettavaa ja säädettävää, se on aina ajokunnossa, perustelee Komulainen.

Suomen suurimman pyörätehtaan Helkama Veloxin toimitusjohtaja Jari Elamo kertoi pari viikkoa sitten, että yhtiö on huomannut läskipyörien suosion kasvun.

– Tähän kauteen Helkama ei tuo markkinoille itse valmistamaansa paksupyörää, mutta joitain ajatuksia on piirustuspöydällä kautta 2016 silmällä pitäen, sanailee Elamo.

– Tälle kaudelle Helkaman pyörittämän Suomen Polkupyörätukun liikkeiden kautta tulee myyntiin ainakin kolmenmerkkisiä paksupyöriä, lupaa Elamo.

Jari Komulainen on ennen pyörätehtaiilua ehtinyt kaupata mm. sukellusveneitä, kiinalaisia skoottereita, perinteisiä maitokärryjä ja sähköisiä kärpäslätkiä. Yhtiö toi maahan myös edullisia polkupyöriä, jotka toimitettiin eri merkkisinä tavarataloketjuille. Kesällä 2006 Komulainen myi liiketoiminnan Solifer-konsernille. Solifer Oy:n ajauduttua velkasaneeraukseen Komulainen osti yhtiön takaisin itselleen.

Menekki voi olla jo 20.000 pyörää.

Jari Komulainen

Suomessa on Komulaisen mukaan noin kolme miljoonaa pyörää ja vuositasolla uusia myydään noin 250.000. Salon tehdas valmistaa noin kymmenen prosenttia Suomen pyöristä.

Läskipyörät voivat jatkossa tuoda bonuksen pyörätehtaan liikevaihtoon.

– Kokonaismarkkina Suomessa on nyt noin 5.000-6.000 fatbikea vuodessa. Parin vuoden kuluttua menekki voi olla jo 20.000 pyörää, ennustaa Komulainen.