Postin jakelu-uudistus kiukuttaa yrittäjiä ja kaupunkilehtiä – osalta voi loppua bisnes kokonaan

Postin osoitteeton jakelu keskitetään kahteen päivään viikossa, ja muina päivinä jaettavan mainospostin määrää rajoitetaan. Yrittäjät pelkäävät, että kustannukset nousevat sietämättömän korkeiksi. Erityisesti kaupunkilehtien kohdalla tilanne on todella vaikea.

talous
Postinen-kääre mainosten ympärillä
Mainospostia sisältävä Postinen jaetaan päiväpostin mukana maanantaisin ja torstaisin. Paula Koskinen / Yle

Postin jakelu-uudistus herättää huolta yrittäjissä ja kaupunkilehdissä. Vaiheittain tehtävässä uudistuksessa Posti keskittää osoitteettoman jakelun eli muun muassa mainospostin ja ilmaisjakelun kahteen päivään viikossa ja rajoittaa muina päivinä jaeltavan mainospostin määrää.

Uudistuksen taustalla on osoitteellisen postin, kuten kirjepostin jatkuva väheneminen. Osoitteettoman jakelun määrä on sen sijaan pysynyt melko tasaisena. Koska osoitteettomien lähetysten markkinahinta on vain noin kymmenesosa kirjeen hinnasta, se ei kata käsinlajittelusta koituvia kustannuksia.

Uudistuksella siirrytään koneelliseen, niputettuun lajitteluun, joka on käytössä jo monissa muissakin länsimaissa.

Koneellinen jakelu tekee kuitenkin muutoksia totuttuihin aikatauluihin. Tähän asti jaeltavaksi tarkoitettu materiaali on voitu toimittaa Postille usein vasta jakelua edeltävänä iltana. Uudessa mallissa materiaali on toimitettava Postille kolmea työpäivää aiemmin.

Jos tuotteensa haluaa jakeluun maanantain Postinen-kääreen väliin, se on toimitettava Postille jo edellisen viikon keskiviikkoiltana. Tämä aiheuttaa ongelmia erityisesti kaikkiin talouksiin jaettaville kaupunkilehdille.

_– _Eräs yrittäjä, jolla on ilmaisjakelulehti, on luonut tuotantoaikataulunsa sen mukaan, että Postin jakelua voi hyödyntää useana päivänä viikossa. Nyt he joutuvat vaihtamaan jakelupäiväänsä ja aikaistamaan tuotantoprosessiaan. Se ei onnistui kuin niin, että he joutuvat teettämään esimerkiksi yötyötä, josta tulee heille ylimääräisiä kustannuksia, kertoo Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala.

Rajoituksia jaeltavan postin määrään

Monen kaupunkilehden on jatkossa valittava jakelupäivä tiistain, keskiviikon ja perjantain joukosta, sillä näinä päivinä jaeltava materiaali on edelleen mahdollista toimittaa vanhan aikataulun mukaan.

Näinä päivinä jaeltavaksi otetaan kuitenkin vain rajallinen määrä tuotteita: ensi vuoden alusta suunnitelmana on jakaa tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina kunakin päivänä vain yksi osoitteeton tuote kullakin postinumeroalueella.

Sitä ei ole vielä päätetty, kuinka jaettavaksi pääsevä tuote valitaan. Monet pohtivat asiaa parhaillaan.

– Onko se sitten nopein vai eniten maksava, liittojohtaja Jukka Holmberg Sanomalehtien Liitosta miettii.

Postin markkinointipalveluiden johtaja Hanna-Leena Lindblomin mukaan Posti pyrkii malliin, joka on mahdollisimman tasapuolinen kaikille toimijoille.

Hintataso tulee kuitenkin olemaan eri kuin maanantaisin ja torstaisin jaettavassa niputetussa jakelussa. Kuinka paljon enemmän, siitä ei ole vielä tehty päätöksiä.

Uudistus koskee satoja yrityksiä ja lehtiä

Postin jakelu-uudistus koskee Suomen Yrittäjien Antti Neimalan arvion mukaan kymmeniä tai satoja yrityksiä, ja esimerkiksi kaupunkilehtiä on osoitteettomassa jakelussa useita kymmeniä. Välillisesti uudistus vaikuttaa kuitenkin ilmoittelijoiden muodossa paljon useampiin.

Jos lehden talous on muuten kiikun kaakun, tämä voi olla se viimeinen niitti.

Jukka Holmberg

Lisäksi esimerkiksi monet paikallislehdet ja sanomalehdet tekevät ajoittain peittojakeluja kaikkiin talouksiin. Ne ovat erittäin tärkeitä monien lehtien talouden kannalta.

Joidenkin kohdalla uudistus tulee nostamaan kustannukset niin suuriksi, että ainoa vaihtoehto on vaihtaa jakelijaa.

Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että kaikilla alueilla vaihtoehtoista jakelijaa Postin tilalle ei ole. Antti Neimala arvelee, että todelliseksi vaihtoehdoksi jää ainoastaan tuotteiden jakelun lopettaminen.

– Se tarkoittaa, että niiltä yrityksiltä loppuu bisnes joko osittain tai kokonaan. Ja ne yritykset, jotka esimerkiksi näiden ilmaisjakelulehtien palveluita käyttävät omaan markkinointiinsa, joutuvat miettimään kokonaan uudelleen, kuinka omat kuluttajansa tavoittavat, Neimala sanoo.

– Jos lehden talous on muuten kiikun kaakun, tämä voi olla se viimeinen niitti, Jukka Holmberg Sanomalehtien Liitosta vahvistaa.

Holmberg arvelee, että uudistus vähentää jaettavan postin määrää ja asiakkaita Postilta. Postin markkinointipalveluiden johtaja Hanna-Leena Lindblom kertoo, että palautetta yrityksiltä on tullut jonkin verran. Hän kuitenkin muistuttaa, että osoitteettomassa, etenkin kaupunkilehtien jakelussa on Suomessa erittäin kova kilpailu.

– Posti ei todellakaan ole siellä edes lähinnä markkinajohtajaa. Suurimmalla osalla paikkakuntia vaihtoehtoja kyllä on. Tavoitteemme on, että pidämme hintamme kustannuksia vastaavina. Tietysti pyrimme pitämään ne mahdollisimman markkinalähtöisinä, mutta emme välttämättä pysty kokonaan estämään hintamuutoksia jokaiselta asiakkalta, Lindblom sanoo.

Tärkeä asia sananvapauden ja tiedonsaannin kannalta

Yrittäjät kritisoivat myös sitä, ettei Posti ole kysynyt asiakkaidensa mielipiteitä jakelun uudistamiseen. Päätökset on tehty nopeasti, eikä aikaa muiden vaihtoehtojen miettimiselle ole annettu. Lindblomin mukaan kommentteja on pyydetty ja niitä tullaan pyytämään jatkossakin.

– Toki meillä on yhteensä tuhansia asiakkaita, joten emme millään voi aina kaikilta kysyä. Ensi vuoteen on vielä paljon kysymyksiä auki, ja jatkamme keskustelua asiakkaiden kanssa samaan tyyliin kuin aikaisemminkin, Lindblom sanoo.

Sanomalehtien Liiton Jukka Holmberg kantaa huolta erityisesti kaupunkilehtien tulevaisuudesta. Joillain paikkakunnilla kaupunkilehti on alueen ainoa lähes joka talouteen jaettava lehti, ja esimeriksi kunnalle tärkeä tiedotuskanava.

– Tämä on myös sananvapauden ja kansalaisten tiedonsaannin kannalta tärkeä kysymys. Siinä mielessä toivoisin, että Posti kantaisi huolta nimenomaan lehtien jakelusta, joka on yhteiskunnallisesti merkittävää julkista palvelua, Holmberg sanoo.