Virolaiset haluaisivat kieltää alkoholimainonnan, pääministeri epäröi

Kansanterveyssäätiön johtaja Riine Raudne yllättyi siitä, miten laajaa alkoholimainonnan täyskiellon kannatus on. Pääministeri Taavi Rõivas sanoo, ettei ulkomaista mainontaa pystytä tukkimaan.

Ulkomaat

Virossa tehdyn mielipidekyselyn mukaan kansalaisten suuri enemmistö haluaa alkoholimainokset kokonaan pois tupakkamainosten tavoin, mutta pääministeri Taavi Rõivas pitää täyskieltoa mahdottomana, koska osa mainonnasta tulee ulkomailta, ennen muuta internetin kautta.

Turu-uuringute-tutkimuslaitoksen tekemän kyselyn mukaan 80 prosenttia virolaisista kannattaa täydellistä mainontakieltoa. 15 prosenttia vastustaa sitä, ja viidellä prosentilla ei ole kantaa.

Terve Eesti -kansanterveyssäätiön johtaja Riine Raudne sanoo yllättyneensä, miten suuri vastustajien osuus oli miesten (76 prosenttia) ja nuorten aikuisten (75 prosenttia) joukossa. Pienin osuus (50 prosenttia) kiellon kannalla oli niistä, jotka juovat itse eniten.

Raudnen mielestä Rõivasin perustelu täyskiellon mahdottomuudelle ei ole pitävä.

– Tupakkamainontaakaan ei ollut mahdollista kieltää internetissä. Tupakkatuotteet ovat yhä esillä valmistajien kotisivuilla, mutta eivät yleisesti portaaleissa. Facebook, Google ja muut suuret kansainväliset portaalit pystyvät kyllä näyttämään eri valtioissa eri mainoksia, Raudne sanoo Viron yleisradioyhtiön ERR:n haastattelussa.

Raudna kiittää kansan valistumista

Raudne haluaisi alkoholipolitiikan yhdeksi kysymykseksi käynnissä oleviin hallitusneuvotteluihin.

– Tietenkään ei voi väittää, että jos kiellämme alkoholimainokset tammikuussa, niin helmikuussa juodaan vähemmän. Mutta tupakkamainonnan kieltäminen 10–15 vuotta sitten kaikkialla Euroopassa osoittaa, että tupakointi on todellakin vähentynyt, Raudne sanoo.

Hänen mukaansa ihmiset joutuvat nykyisin pikemminkin selittelemään sitä, miksi polttavat. Alkoholin suhteen sellaista painetta ei ole, vaan raittiilta kysytään, missä vika, Raudne sanoo.

Mainonnan mittavuutta hän selventää vertaamalla sitä säätiönsä budjettiin: mainontaan kulutetaan tavattomasti enemmän rahaa kuin alkoholihaittojen estämiseen.

Virolaisten muuttuneita asenteita Raudne kuitenkin kiittää. Hänen mukaansa kansalaiset näkevät aiempaa selvemmin, millainen merkitys alkoholifirmojen markkinoinnilla on alkoholinkäyttöä aloitteleviin nuoriin.