Väärä säilytyspaikka voi tuhota autosi renkaat

Talvirenkaita ei kannata nakata varastoon ihan miten vain, sillä vääränlainen säilytys voi lyhentää renkaiden käyttöikää tai jopa tuhota ne. Liian kuuma säilytyspaikka, suora auringonvalo tai esimerkiksi kosketus öljyyn on renkaille myrkkyä. Juttu on julkaistu vuonna 2015.

Kotimaa
Nastarengas lähikuvassa.
Juha Silander / Yle

Vaikka maaliskuu on vasta puolivälissä, eteläisen Suomen keväinen sää on houkutellut innokkaimmat autoilijat renkaanvaihtoon. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan ei ole yhdentekevää, miten talvirenkaat varastoidaan.

– Renkaat voi yhden säilytyskauden aikana tuhota täydellisesti, jos ne säilyttää väärin, Matti Morri toteaa.

– On tapauksia, että renkaita on jemmattu yli kauden jossakin keskuslämmityskattilan päällä. Ne ovat ihan kuivia korppuja sen jälkeen eikä niitä voi enää käyttää, Morri jatkaa.

On tapauksia, että renkaita on jemmattu yli kauden keskuslämmityskattilan päällä. Ne ovat ihan kuivia korppuja sen jälkeen eikä niitä voi enää käyttää.

Matti Morri

Paras säilytyspaikka renkaille on viileä, pimeä ja lämpötilaltaan tasainen paikka. Myös hyvin kosteita olosuhteita pitäisi välttää.

– Jos renkaita säilytetään liian kuumassa paikassa, kumi ikään kuin kuivuu. Sitä kautta saattaa tulla pieniä halkeamia esimerkiksi renkaiden sivupintoihin. Tai jos sama paikka renkaasta on pitkään suorassa auringonvalossa, se saattaa kuivua paikallisesti, Matti Morri sanoo.

Öljy voi pehmentää renkaan

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri on nähnyt myös öljyn pilaamia renkaita.

– Renkaita on säilytetty autotallin lattialla tai nurkassa, ja ne ovat olleet jatkuvassa kosketuksessa öljyyn tai johonkin liuottimeen. Kosketuksissa oleva kohta renkaasta pehmenee. Kun rengas laitetaan auton alle, tämä paikka lähtee kulumaan huomattavasti nopeammin kuin muu osa renkaasta.

Renkaat pitäisi myös säilyttää niin, ettei niihin kohdistu puristusta tai jännitystä. Puristus voi muuttaa renkaan muotoa pysyvästi. Rengaspinon päälle ei myöskään kannata kasata muuta tavaraa.

Renkaiden asettelulla ei Morrin mielestä ole niinkään väliä. Yhden auton renkaat voi hänen mukaansa kasata pinoon tai säilyttää kyljellään. Ilmanpainetta voi lisätä hiukan, että rengas pysyy muodossaan.

Autotalli tai varastokoppi ovat Matti Morrin mukaan kelpoja säilytyspaikkoja. Joissakin taloyhtiöissä tosin säilytys irtainvarastoissa on kielletty paloturvallisuuden vuoksi. Monet turvautuvat myös rengashotelleihin. Säilytys maksaa, mutta ainakin olosuhteet ovat kunnossa.

Renkaiden pesu usein liian kovaotteista

Renkaita on säilytetty autotallin lattialla tai nurkassa, ja ne ovat olleet jatkuvassa kosketuksessa öljyyn. Kosketuksissa oleva kohta renkaasta pehmenee.

Matti Morri

Anssi Turpeinen helsinkiläisestä Roihupellon Renkaasta kertoo, että heidänkin liikkeessään renkaiden vaihtosesonki on jo pikku hiljaa alkanut. Turpeisen mukaan vaihtoon tulevien renkaiden siisteys vaihtelee. Osalta renkaiden pesu on unohtunut.

– Tulee laidasta laitaan. Auton yleisilme kertoo jo hyvin usein, missä kunnossa renkaat ovat.

– Renkaat kannattaa pestä ja laittaa puhtaina säilytykseen. Jos niissä on hirveästi maantiesuolaa ja likaa, se ei tee hyvää renkaalle eikä vanteelle, Anssi Turpeinen sanoo.

Myös Nokian Renkaiden Matti Morri kehottaa pesemään renkaat ennen varastointia. Painepesurin käytössä on Morrin mukaan kuitenkin oltava tarkkana.

– On aika vaarallista renkaille, jos menee pistemäisellä paineella kovin lähelle rengasta, sivupintaan. Jos renkaat pestään painepesurilla, pitäisi pestä vähän pienemmällä paineella.

Morrin mukaan tavalliset autonpesushampoot kelpaavat myös renkaille. Pesuaine täytyy kuitenkin huuhdella huolellisesti pois. Esimerkiksi nastanreikiin jäävä pesuaine voi pitkän ajan kuluessa vahingoittaa kumia ja aiheuttaa ongelmia nastanpysyvyydessä.

Anssi Turpeinen Roihupellon Renkaasta muistuttaa myös pienestä, mutta tärkeästä asiasta.

– Säilytykseen vietäessä renkaisiin olisi hyvä merkitä, millä paikalla rengas on autossa ollut.

Monilla loppuunajetut renkaat

Samalla kun renkaat vaihdetaan, myös niiden kunto on syytä tarkistaa. Anssi Turpeinen Roihupellon Renkaasta näkee työssään paljon loppuunajettuja renkaita. Parantamisen varaa olisi.

– Osa on huonossa kunnossa, osa vielä ihan käyttökelpoisia. Vanhoja ja loppuunajettuja on suurin osa.

Vaikka osa autoilijoista on jo siirtynyt kesärenkaisiin, renkaiden vaihdolla ei ole kiire. Ilmatieteen laitoksen ennusteiden mukaan sää saattaa vielä muuttua niin, että talvirenkaille on tarvetta. Nastarenkaita saa käyttää huhtikuun 13. päivään asti tai niin kauan kuin keli vaatii.