Miesteline, nokkanäyttö ja muut naisten loistoideat autoihin – EU ja liikenteen kuumakallet estävät toteutuksen

Keräsimme naislukijoilta vinkkejä ja niksejä, miten autojen käytettävyyttä voidaan parantaa. Esille nousivat parempi säilytystila käsilaukulle, turvalliset polkimet korkokengillä ajamista varten ja nopeutta näyttävä nokkanäyttö. Usein parannusehdotusten toteutumisen tiellä seisovat säädökset.

liikenne
Nainen ajaa autoa.
Naiskuljettajat ovat onnettomuustilastoissa huomattavassa alakynnessä, sillä kuolemaan johtavan onnettomuuden ajaa useimmiten mies.AP Graphics Bank.

Autojen tietyt ominaisuudet ja puutteiksi koetut seikat mietityttävät tai ärsyttävät monia tien päällä liikkuvia. Yle Kymenlaakso keräsi erityisesti naispuolisten lukijoiden parannusehdotuksia autojen ominaisuuksiin. Vastauksia kertyikin runsaasti.

Autotuojat ry:n (AT) teknisen asiantuntijan mukaan hyväkin kehitysidea saattaa jäädä toteuttamatta, jos autovalmistajat eivät näe sille kaupallista menekkiä. Lisäksi säädökset rajoittavat uudistusten tekemistä.

– Ihmisille autoja tehdään. Onhan siellä se kuluttaja säädösten lisäksi se ohjaava tekijä. Minkälaiset autot käyvät kaupaksi, niin sellaisia halutaan tehdä, sanoo Sami Peuranen Autotuojat ry:stä.

Teknisen asiantuntijan mukaan myös turvallisuus tulee huomioida uusia ominaisuuksia autoihin suunniteltaessa.

Farmariauton takaosaan peili, josta näkee tavaratilan. Peilin sijoittelu siten, että kuljettajan peilistä on mahdollisuus todeta myös takaosan tilanne, kuten esimerkiksi että takana matkustavan koiralla kaikki on hyvin.

– Siinä täytyisi jo matkan alkaessa huolehtia, että matkustusolosuhteet ovat kaikilla kunnossa ja mahdollisesti pysähtyä. En näe tätä oikein turvallisena ratkaisuna, että erityisesti rakennettaisiin välineitä sisätilan valvontaan, sanoo Peuranen.

Parempi tila käsilaukulle,  polkimet korkkareille

Naislukijoiden kommenteissa korostuu eräs tietty parannusehdotus: käsilaukulle halutaan parempi säilytystila autoon.

Mikä estää tosiaan tekemästä etupenkkien väliin riittävän isoa lokeroa käsilaukulle, kännykälle, kameralle, aurinkolaseilla ym. Ei ole kiva etsiä niitä likaiselta lattialta. Ja hansikaslokero on kaukana ja pieni. Mikä estää?

– Eihän tällaista mikään estä. Tietysti auton ulkomitat tulevat vastaan. Istuimille pitää olla sivusuunnassa tilaa. Kaikki tällaiset lokerot ovat sukupuolesta riippumatta käytännölisiä ja tarpeellisia, sanoo Peuranen.

Erään lukijan mielestä käsilaukun voisi huoletta heivata pelkääjän paikalla istuvalle miehelle.

Istuuhan se mies siinä vieressä pelkääjän paikalla. Laukku sille !

– Sehän toimii hyvin siinä kartanlukijan paikalla telineenä, jos tällaista tarvitaan. En näe tässä mitään suurempaa turvallisuusriskiä, jos se mies siinä vieressä istuu ja pitelee sitä käsilaukkua, hymähtää Peuranen.

Sen sijaan helpotusta korkokengillä ajamiseen tuskin on näköpiirissä, vaikka eräs lukija sitä peräänkuuluttikin.

Joku suunnittelis sellaiset polkimet jotta olis turvallista ajaa korkeilla korkkareilla eikä lipsuis.

– No joo, tässä on tämä naisnäkökulma. Tietysti sen auton tulee olla turvallinen käyttää ainakin tavallisilla kengillä. Tässä voisi tulla kyseeseen lisävarusteajattelu. Polkimista voisi taittua lisäosia, että korkkareilla ajaminen olisi helpompaa.

Nokkanäytöt ohittamista helpottamaan

Perässä liian lähellä roikkuvat autoilijat ärsyttivät lukijoita. Sami Peuranen lämpenee uudistusehdotukselle, vaikka kokee, että lopulta se voisi jäädä toteuttamatta liikenteen kuumakallejen ja EU-säädösten vuoksi.

Merkki jolla perässä ajavalle voisi muistuttaa turvavälistä kohteliaasti.

– Tuossa voisi olla jonkinlaista kehitysideaa. Turvavälit tuppaavat välillä katoamaan tuolla ruuhkaisemmilla teillä. Jarruvalon vilkutuksia tuolla näkee, mutta ei sillä muuta tehoa ole kuin, että provosoi takana ajavaa.

Jotta turvavälimerkki tulisi käyttöön, olisi se ensin säädettävä pakolliseksi EU-direktiivillä. Turvavälimerkkiä astetta huonompana ehdotuksena Peuranen pitää nokkanäyttöä, joka osoittaisi vastaantulevan ajonopeuden ja näin helpottaisi ohittamista.

Yhtä uutta ideaa olen miettinyt pitkään. Autojen nokassa ja miksei myös takana pitäisi olla näyttöruutu auton nopeudesta. Olisi hyvä tietää ohittaessa tuleeko vastaantuleva auto hitaasti vai tuhatta ja sataa. Palvelisi myös liikenteen valvontaa. Nopeutta voisi kuvata väreillä: alle 50 vihreä, 50-80 keltainen, 80-100 oranssi ja yli 100 punainen. Yli 120 vilkkuva punainen.

Lähtökohta pitäisi olla se, että vastaantuleva ajaa varmasti rajoituksen mukaan. Kyllä se melkein niin on, että jos pystyy erottamaan erityisiä valoja ja niiden värejä, niin on turha lähteä ohittamaan.

Lisäksi valmistuskustannukset ja säädökset rajoittaisivat nokkanäyttöjen käyttöönottoa.

– Kun siinä on vielä valoja, niin pitäisi säädöspuoli vielä saada siihen tilanteeseen, että ne olisivat sallittuja, lisää Sami Peuranen.

Käsien pitäisi taittua origamikurjiksi

Lukijan mielestä pienienkin käsien pitäisi taittua monelle mutkalle, jotta ajovalojen polttimon saisi vaihdettua. Tekninen asiantuntija tunnistaa ongelman.

Ajovalon polttimon vaihto on järjettömän hankalaa ilmeisesti melkein kaikissa uusissa autoissa. Vaikkei omassa autossani tarvitse renkaan poisottamiseen ryhtyäkään, pitää kädet taitella kuin origamikurjet kolmelle mutkalle ja tunkea polttimoineen sokkona ihmeellisen labyrintin läpi saadakseen uuden polttimon paikoilleen. Jos minulla pienikätisenä naisena on ongelmia, niin minkäkokoiset minikourat suunnittelijalla on ollut?

– Tämä on ihan totta. Tilan- ja energiansäästö ovat tehneet moottoritilasta erittäin ahtaan. Se on monissa tapauksissa melkein korjaamotoimenpide se lampun vaihto.

Helpotusta tilanteeseen tuo se, että uusissa autoissa ajovalot on suunniteltu kestämään jopa koko auton käyttöiän ajan.

– Led- ja kaasupurkausvalot ovat lähes huoltovapaita. Lamppuja ei tarvitse vaihdella. Jos tarvitsee, niin se on melkeinpä korjaamotoimenpide. Lähtökohtaisesti ne ovat auton eliniän kestäviä, sanoo Peuranen.

Pienikokoisella hankaluuksia

Pienikokoisiksi itseään kuvailleet lukijat ilmaisivat, että pienikokoisen on hankala löytää hyvää ajoasentoa. Autot suunnitellaan tiettyjen kokostandardien kokoisiksi, mihin vaikuttavat mm. törmäystestit.

Pienikokoisena kuskina (pituus 152 cm, paino 48 kg) harmittaa, kun melkein kaikissa esimerkiksi Tekniikan Maailman autotesteissä testaajat ovat paljon isokokoisempia. Heidän kokemuksensa istuinten sopivuudesta, turvavöistä, ulottumisesta polkimille, näkyvyydestä auatosta ulos eri suuntiin, vastaantulevien ajoneuvojen häikäisystä silmien korkeudella ja melkeinpä kaikesta muustakin ovat meikäläiselle ihan hyödyttömiä.

Pituuteni 156 cm vuoksi en näe kunnolla tuulilasista ulos ja jos korotan istuinta, niin jalat eivät yletä polkimille. Jos jalkoihinkin laittaa korokkeet, niin ajo muuttuu epävarmaksi ja epämukavaksi.

– Kyllä ne autot on aikuisille suunniteltu. Tokihan kansallisuuksittainkin on isoja eroja koossa. Tuolta kaukoidästä löytyy yleensä pienempiä ihmisiä kuin täältä ja kyllä samat autot käyvät yleensä sellaisenaan joka paikkaan. Säätövara on hyvin iso.

Sopivien säätöjen löytämiseksi voi olla merkitystä, minkä merkkisellä autolla ajaa.

– Kyllä se voi olla mallin vaihtaminen, että erimerkeissä vähän erikokoiset saavat paremman ajoasennon, niin voi toimia, vahvistaa Sami Peuranen.

Naisiin kohdistuvat stereotypiat ärsyttävät

Useat lukijat kokivat harmillisena tai jopa loukkaavana, että autojen ominaisuuksia tiedusteltiin vain ja ainoastaan naisilta.

Onko tämä nyt sellainen mihin miehet eivät saa laittaa?Onpa taas hyvin verorahoja tähän tuhlattu.Ihan niinkuin ei naiset muka pystyisi autoista tietämään ihan yhtä paljon tai enemmän kuin miehet.

...nyt täytyy kyllä sanoa, että NAISENA en kyllä keksi autosta tai mistään muustakaan teknisestä laitteesta mitään epäloogista. Ihmisenä kyllä joskus olen törmännyt epäloogisuuksiin milloin minkäkin asian yhteydessä. Minä kun en usko että tekniikan (tai ylipäätään minkä tahansa aihepiirin) ymmärtäminen olisi sukupuolesta riippuvaista.

Nimimerkki Asenteet kuntoon kirjoittaa, että asenteissa olisi parantamisen varaa. Monesti autot ja niiden tekniikka saattavat jäädä naisille etäisiksi asioiksi johtuen perehtymättömyydestä.

Suosittelen kaikille vanhemmille ja erityisesti isille ottamaan ne tytötkin mukaan autotalliin ja katsomaan, mitä siellä tapahtuu. Ehkäpä sitä kautta tytöt ja naisetkin pääsevät enemmän sinuiksi autojen kanssa.