MOT: Vedonlyöjät paheksuvat julkkisten toimintaa – "Häikäilemätöntä"

Ulkomaisia rahapeliyhtiöitä netissä markkinoivien tunnettujen suomalaisten toiminta herättää arvostelua vedonlyöjien keskuudessa. Samaan aikaan, kun mainosmiehiä on palkittu heidän peliyhtiöille välittämiensä pelaajien tappioista, he ovat jakaneet seuraajilleen vedonlyöntivinkkejä.

Kotimaa
Jalkapallo on yksi suosituimpia vedonlyönnin kohteita. Kuvassa ovat Southamptonin pelaaja Morgan Schneider (vas.) ja Chelsean Cesc Fabregas.
Jalkapallo on yksi suosituimpia vedonlyönnin kohteita. Kuvassa ovat Southamptonin pelaaja Morgan Schneider (vas.) ja Chelsean joukkueen Cesc Fabregas. Glyn Kirk / AFP / Lehtikuva

Ulkomaiset rahapeliyhtiöt haukkasivat Veikkauksen mukaan viime vuonna suomalaisten nettipelaamisen tuotoista jo neljänneksen, noin 130 miljoonaa euroa.

Rahapelien markkinointi on Suomessa kielletty muilta kuin kolmelta kotimaiselta monopolitoimijalta, Veikkaukselta, RAY:ltä ja Fintotolta. Ulkomaiset peliyhtiöt ovat alkaneet nakertaa Suomen pelimonopolia uusin konstein. Aseena käytetään sosiaalista mediaa ja sen julkkiksia.

Rahapeliyhtiöt markkinoivat pelejään suomalaisille ns. affiliaatti- eli kumppanuusmarkkinoinnilla. Peliyhtiöt ovat värvänneet tunnettuja henkilöitä mainostamaan pelejään.

Affeja palkitaan vedonlyöjien tappioista

Yhden tunnetun rahapeliyhtiön sivulla kerrotaan, että markkinointikumppaneita palkitaan heidän peliyhtiölle välittämiensä pelaajien tappioista.

Vedonlyöjät arvostelevat affiliaattien toimintatapaa.

– Olen kuullut, että jotkut affit saisivat tuloa (näitten) tuomiensa asiakkaiden häviöistä. Jos se yhdistyy pelivihjeiden antamiseen, se on mielestäni aika häikäilemätöntä, vedonlyönnin harrastaja Miikka Kaihovaara sanoo MOT:lle.

– Mitä vakavammin lyöviä vedonlyöjiä on, sitä enemmän paheksutaan sitä, että neuvot jotakuta pelaamaan jotakin ja hyödyt siitä, jos se joku häviää sillä neuvolla, vedonlyönnin ammattilainen Jorma Vuoksenmaa sanoo.

Peliyhtiöitä markkinoineet henkilöt sanoivat MOT:lle, etteivät he anna pelivihjeitä, vaan esittelevät vetovalintojaan sosiaalisessa mediassa.

MOT: Pelirahojen perässä Maltalle TV1:ssa maanantaina 16.3. klo 20