Tulevaisuuden autoilija ei ole enää auton omistaja

Uudet autonkäyttömuodot rantautuvat Suomeen kovaa vauhtia. Vertaisvuokrauksessa saat oman autosi vuokrattua helposti muille. Yhteiskäyttöauto on jäsenilleen kätevä ja edullinen.

liikenne
Timo Koski ajaa autoa.
Turkulainen Timo Koski vuokraa omaa autoaan muille.Lassi Lähteenmäki

Turkulainen Timo Koski ajelee letti hulmuten punaisella pakettiautollaan. Hänellä tulee ajoa kerran tai pari viikossa, joten hän on päättänyt liittyä Kortteliautoon (siirryt toiseen palveluun). Tämän vertaisvuokrauspalvelun kautta hänen autonsa on myös muiden käytettävissä.

Nettisivujen kautta kuka tahansa voi vuokrata Timo Kosken auton omaan käyttöön silloin, kun Koskelle ja vuokraajalle sopii. Maksu laskutetaan Kortteliauton kautta ja Koski saa tällä tavalla pientä huojennusta auton ylläpitokuluihin.

– On se parempi, että joku sillä ajaa, ettei ole pihalla lahoamassa, Timo Koski kuittaa.

Auton vuokraamisesta saadut tulot pitää ilmoittaa verottajalle, mutta verotuksessa voi myös vähentää auton kuluja.

Yhteiskäyttöauto on palvelua jäsenille

Yhteiskäyttöautossa yhteisö omistaa autokaluston (siirryt toiseen palveluun), ja auton käyttäjä on yhteisön jäsen. Ensin maksetaan pieni jäsenmaksu. Sen jälkeen auton saa varattua vaikkapa vain tunniksi jäsenhintaan.

Tällainen malli toimii jo pääkaupunkiseudulla, ja nyt sille tehdään tietä myös Turussa.

– Jotta yhteiskäyttöauto voisi toimia, sille pitää järjestää omat pysäköintipaikat, pohtii kestävän liikkumisen asiantuntija Paula Väisänen Valoniasta.

Turun kaupunki selvittää tämän kevään aikana, miten yhteiskäyttöautojen toimintaa voisi edesauttaa. Esimerkiksi kauppakeskus Skanssiin voisi tulla yhteiskäyttöauto, jolla voisi kuskata painavia ostoksia kotiin. Asuinkiinteistöillä voisi olla myös oma yhteiskäyttöauto, jolloin parkkipaikkoja tarvitaan vähemmän.

– Ideana on, että yhteiskäyttöauto olisi sähköauto tai maakaasulla toimiva, tuumii Turun kaupungin ilmansuojeluasiantuntija Miika Meretoja.

Autojen yhteiskäytöstä hyötyy moni. Kun auto pitää aina erikseen vuokrata, turhat ajot jäävät pois ja bussin käyttö lisääntyy. Vähäisempi automäärä tarkoittaa myös lievempiä ruuhkia ja väljyyttä parkkipaikoilla.

Kaavoituksessa ja rakentamisessa hyötyä tulee siitä, kun kalliita parkkipaikkoja ei enää tarvita niin paljon kuin ennen.

Onko auton omistaminen kalliimpaa kuin sen käyttö?

Moni on jo ihan oikeasti luopunut auton omistamisesta ja ryhtynyt vuokrailemaan sitä muilta. Kaupalliset autovuokraamot ovat laskeneet hintojaan. Viikonlopuksi saa ajopelin alleen reilulla satasella.

Säästöä tulee siitäkin, että autoa ei enää tarvitse vuokrata koko päiväksi. Esimerkiksi sähköautoihin erikoistunut yhteiskäyttöautofirmaEcorent (siirryt toiseen palveluun)vuokraa jäsenilleen ajopelin tunniksi noin 10 eurolla.

Sillä rahalla (oman auton käyttökustannuksilla) saisi vuokra-auton ainakin pariksi viikonlopuksi ja vielä kuukausikortin bussiin.

Paula Väisänen, kestävän liikkumisen asiantuntija

Paula Väisäsen laskelmien mukaan omasta autosta tulee kustannuksia noin 400–500 euroa kuukaudessa.

– Sillä rahalla saisi vuokra-auton ainakin pariksi viikonlopuksi ja vielä kuukausikortin bussiin.

Jos oman auton parkkipaikasta pitää maksaa kuukaudessa useita kymppejä, yhteiskäyttöauto tulee edullisemmaksi. Väisäsen silmissä siintää jo liikkumisen yleiskortti. Kortilla voisi liikkua bussilla ja sillä voisi vuokrata polkupyörän tai auton.